VIKTIG. Hanne Prytz leder en bedrift i en anonym bransje, men som ofte er svært viktig for næringsliv og verdiskaping. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
VIKTIG. Hanne Prytz leder en bedrift i en anonym bransje, men som ofte er svært viktig for næringsliv og verdiskaping.

- Gjør mye mer enn å bare føre regnskap

De er et regnskapsbyrå, men i det moderne samfunn er de så uendelig mye mer – de er en uvurderlig støtte for både små og store bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Under en næringslivskonferanse på Fauske tidligere i år ble Økonomihuset Fauske satt litt ekstra pris på.

De ble trukket fram som et eksempel på en viktig samfunnsaktør som ikke nødvendigvis synes så godt verken i bybildet eller i media.

Vi fant behov for å få utdypet det som ble sagt i et par setninger under en middag på en konferanse.

Økonomihuset Fauskes daglige leder, Hanne Prytz, tar imot oss og forteller villig om bedriften og dens betydning for det øvrige næringslivet.

PrøvD Malawi

Hun starter med det overordnede, det storpolitiske, den norske samfunnsmodellen.

Den bedriften hun leder, og mye av det de holder på med, er et resultat av at vi bor i et velorganisert samfunn, et samfunn med struktur og orden, det vi også kaller et velferdssamfunn.

Og hun har prøvd alternativet. Hun har prøvd seg som frivillig regnskapsfører i Malawi gjennom den britiske organisasjonen AFID (Accounting For International Development).

Holde orden

Malawi er et fattig afrikansk land som mangler grunnleggende formelle strukturer folk kan ha tillit til. En næringsaktør kan nok ta seg mer til rette der, men samfunnet som helhet lider.

- Vi er heldige som bor i et velorganisert samfunn, men det krever at man holder orden. Det krever at næringslivet betaler den skatten de skal, og at velferdssamfunnet får sitt.

Mer enn regnskap

- Det dreier seg om mer enn regnskap. Så mye mer, at vi beregner at det tar minst to år å lære opp en ansatt. Vi kommer liksom på innsiden av bedriftene. Vi får erfaring på områder som egentlig ligger utenfor det rent regnskapsfaglige. Etter mange år i bransjen betyr det at vi kan hjelpe til i de fleste problemstillinger en daglig leder støter på. Kundene våre er ikke alltid klar over hva de egentlig trenger. Vi loser kundene gjennom tallmateriale, datasystemer og byråkrati, sier Hanne Prytz.

Førstelinja

- Under pandemien var det mye snakk om at sykepleierne var førstelinja for folkehelsa. Vi var førstelinja for næringslivet. Vi hjalp mange bedrifter med kompensasjonsordninger. Noen av dem hadde nok ikke funnet ut av ordningene uten vår hjelp.

- For her var det nasjonale kompensasjonsordninger, kommunale ordninger, mulighet for lønnstilskudd og likviditetslån, sier hun.

Holde styr på

- Vi skaffet tallmateriale og fulgte med når det kom nye regler. Vi holdt styr på hvem ordningene var aktuelle for og ikke, hva man kunne ta med i regnestykkene og ikke.

- Uavhengig av pandemi, er vi ofte til god hjelp for bedriftene med å holde styr på regler, dokumentasjon og krav. Mer enn en gang har vi også vært krisehjelp for folk som har møtt veggen. De er ikke nødvendigvis på felgen økonomisk, men har kanskje mistet oversikt og kontroll og tør ikke å åpne postkassen, sier den daglige lederen.

Bærekraft viktig

Hun viser også til at det som handler om miljø og bærekraft blir stadig viktigere.

- Noen tenker sikkert at dette bare angår de store virksomhetene, men kravene knyttet til det grønne skiftet, vil etter hvert sildre ned over de små bedriftene.

Som et eksempel nevner hun at det framover kan bli vanskelig for en transportbedrift å komme i betraktning i anbud for Posten/Bring dersom de ikke har tilfredsstillende rapportering på bærekraft.

- For å være klar over hvilke krav som stilles og hva næringslivet kan få hjelp til, kan det være greit å holde seg med en god regnskapsfører -en yrkesgruppe som bidrar med langt mer enn bare å føre regnskap, sier Hanne Prytz.

Powered by Labrador CMS