STERKERE SAMMEN. Sørfold-bedrifter vil samarbeide mer, og deltok på en samling forrige uke. Fra venstre Sten-Robert Hansen (Rago Adventures), Anders Gangstøe (Øyra camping), Siv Tone Jensen (Mørsvikbotn camping), Gerd Bente Jakobsen (Sørfold kommune), Borghild Wingan (Bjørklund gård), Paulina Zvezdova (trainee, Sørfold kommune), Ida Nilsen (gårdbruker Rakel Nystabakk), Lena P. Osnes (Engmo gård/Foldalos), skjult: Ida Beate Otterlei (Husmannsplassen Kjelvik), Gro Rykkelid (Hjertespråk AS og Kafé Nordlys), Oddbjørg Odden (Heges Matopplevelser), Miriam Joya (Ungdom i oppdrag), Janne Westgård Mikalsen (SKOgfrua), Tonje Strømhaug (Strømhaug camping), Sissel Horndal (Alva Form AS), Heidi Sørgård (Kobbelv vertshus), Svein Martin Bækkevold (Mørsvikbotn handel) og Stig Haug (StigogStein/Kjerringøy Rorbusenter. Foto: Bente Braaten
STERKERE SAMMEN. Sørfold-bedrifter vil samarbeide mer, og deltok på en samling forrige uke. Fra venstre Sten-Robert Hansen (Rago Adventures), Anders Gangstøe (Øyra camping), Siv Tone Jensen (Mørsvikbotn camping), Gerd Bente Jakobsen (Sørfold kommune), Borghild Wingan (Bjørklund gård), Paulina Zvezdova (trainee, Sørfold kommune), Ida Nilsen (gårdbruker Rakel Nystabakk), Lena P. Osnes (Engmo gård/Foldalos), skjult: Ida Beate Otterlei (Husmannsplassen Kjelvik), Gro Rykkelid (Hjertespråk AS og Kafé Nordlys), Oddbjørg Odden (Heges Matopplevelser), Miriam Joya (Ungdom i oppdrag), Janne Westgård Mikalsen (SKOgfrua), Tonje Strømhaug (Strømhaug camping), Sissel Horndal (Alva Form AS), Heidi Sørgård (Kobbelv vertshus), Svein Martin Bækkevold (Mørsvikbotn handel) og Stig Haug (StigogStein/Kjerringøy Rorbusenter.

Går sammen om å få flere til å bli lenger

Reiselivsbedrifter og andre fra Sørfolds næringsliv vil samarbeide mer for å gjøre området attraktivt for turister.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: - Nøkkelen til å lykkes er samarbeid, sa Sten-Robert Hansen fra Rago Adventures da bedrifter fra hele kommunen møttes på Kobbelv vertshus forrige uke.

Det ble starten på et nettverk for reiselivet i Sørfold.

Vil bli mer synlig

Det var Sørfold kommune som tok initiativet til møtet og sto som arrangør.

- Vi har mange nye, små reiselivsbedrifter med spennende konsept. Samtidig er det viktig å ha fokus på videreutvikling hos de etablerte, sier næringssjef Gerd Bente Jakobsen.

Hensikten med møtet var å stimulere til økt samarbeid, og å finne prosjekter der bedriftene kan gjøre hverandre gode, bli mer synlig og øke trafikken, står det på kommunens nettside.

Både og

Selv om de starter et nettverk, betyr ikke at de ikke skal være med i Visit Bodø. En del av bedriftene og kommunen er allerede medlemmer der.

Otelie Knædal deltok på møtet via Teams for å orientere om Visit Bodøs tilbud til bedrifter i Sørfold. Dette handler blant annet om synliggjøring på nett.

En ekstra dag

Ellers fikk de frammøtte presentere seg selv og sin virksomhet, og ga uttrykk for at det var nyttig og hyggelig å møtes.

- Vi bør bli noe mer enn en kort stopp på vei til Lofoten, sa Ida Beate Otterlei fra Nordlandsmuseet/husmannsplassen Kjelvik.

Det har stor betydning for reiselivsbedriftene å få turistene til å tilbringe en dag ekstra i kommunen, og det er et mål alle kan samle seg om.

To arbeidsgrupper

Stig Haug fra firmaet StigogStein fortalte historien bak Kjerringøy Rorbusenter i Tårnvik. Anlegget ligger i Bodø kommune, men Haug ser spennende muligheter for opplevelser i og omkring fjordområdene i Sørfold. Han ønsker ideer og samarbeid velkommen.

Haug var invitert til å holde innledning, og ga nyttige og inspirerende tips om verdien av omtale i presse, sosiale medier og tilbakemelding fra fornøyde gjester.

For å følge opp hans ønske om samarbeidsprosjekter med aktører i Sørfold ble det nedsatt en egen arbeidsgruppe. En annen arbeidsgruppe fikk i oppdrag å fastsette program og tidspunkt for neste samling.

Powered by Labrador CMS