RISIKO. Transportøkonomisk institutt (TØI) har utarbeidet en rapport som forteller at utenlandske tunge godsbiler har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker som norske tunge godsbiler. Her fra en ulykke ved Rognan i januar. Foto: Maria Trondsen
RISIKO. Transportøkonomisk institutt (TØI) har utarbeidet en rapport som forteller at utenlandske tunge godsbiler har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker som norske tunge godsbiler. Her fra en ulykke ved Rognan i januar.

Fylkestinget krever tiltak mot utenlandske vogntog

Fremskrittspartiet har fått hele fylkestinget i Nordland med på en uttalelse med tiltak for å sikre norske veier.

Publisert Sist oppdatert

SALTEN. Bakgrunnen er en utredning som viser at utenlandske tunge godsbiler har tre ganger sa° høy risiko for å bli involvert i eneulykker sammenlignet med norske tunge godsbiler.

- Risiko

- Dette er et svært stort problem som både er en stor kostnad ved berginger og stengte veier, og ikke minst den risiko dette utgjør for øvrige trafikanter, sier gruppeleder i Fremskrittspartiet, Richard Dagsvik.

Bakgrunnen for dette er en uttalelse som ble enstemmig vedtatt først på Nordland FrPs årsmøte, for så å få full oppslutning på fylkestinget.

- Flere dødsulykker

Transportøkonomisk institutt (TØI) har utarbeidet en rapport som tar opp risikoen ved at stadig flere utenlandske vogntog overtar godstransporten på norske veier.

Her kommer det fram at utenlandske tunge godsbiler har tre ganger høyere risiko for å bli involvert i eneulykker som norske tunge godsbiler. Det erdobbelt så stor risiko for møteulykker, og nesten dobbelt så stor risiko for kollisjon med et kjøretøy som kjører i samme retning.

I tillegg ser det også ut for at utenlandske sjåfører i Norge har høyere sannsynlighet for å utløse dødsulykker enn norske sjåfører.

- Det haster

- Dette jobbes det godt med fra regjeringen, men vi føler at dette er så viktig at jobben må intensiveres enda mer. Vi har ingen liv å miste, heter det i uttalelsen fra et samlet fylkesting.

Uttalelsen inneholder en rekke tiltak som vil kunne bidra til at færre tungekjøretøy havner i ulykker og sperrer annen trafikk, og ikke minst vil det kunne bidra til færre ulykker med menneskelige tragedier.

Tiltakene

Nordland Fylkesting ber regjeringen gjøre følgende tiltak:

- Øke kontrollen av tunge kjøretøy på varig basis, spesielt utenlandske og da fortrinnsvis på grenseovergangene. Innfasing ny teknologi som forenkler kontrollmetodene bør prioriteres.

- Ytterligere innskjerping av krav til dekkutrustning i vinterhalvåret, herunder kvalitetskrav på linje med f.eks. Tyskland, som 1. januar 2018 innførte krav om at alle nye dekk som settes på lastebilers drivaksler om vinteren skal ha tydelig 3PMSF-merking.

- Kreve at samtlige sjåfører på tunge kjøretøy som kjører i Norge i tiden fra og med 16. oktober til og med 30. april skal ha dokumentert utdanning på vinterkjøring. I dag gjelder kravet om såkalt glattkjøringskurs kun for norske sjåfører, noe som både er konkurransevridende i forhold til kostnader samt en betydelig sikkerhetsrisiko.

- Gi mer myndighet til Statens vegvesen, herunder utvide sanksjoneringsmulighetene fra anmeldelser til bøter, samt økt samarbeid mellom nasjonale myndigheter.

- Håndheve (og øke) transportkjøpers og avsenders ansvar. Her er det flere punkt der sanksjoneringsmulighet mot transportkjøper er hjemlet i lover og forskrifter:

- Påseplikt HMS-rutiner: Transportkjøper plikter å undersøke at innleide arbeidstakere blant annet følger lovpålagte rutiner knyttet til arbeidsmiljø, HMS og internkontroll (AML § 2-2).

- Medvirkningsplikt arbeidstid: Transportkjøper skal medvirke til at forskrift om arbeidstid for sjåfører følges (FATS § 3). Dette må anses som strengere enn en ren påseplikt, her skal det aktivt medvirkes til at transportøren følger gjeldende regler.

- Medvirkningsplikt Kjøre- og hviletidsbestemmelsene: Transportkjøper skal sikre at alle avtaler er i samsvar med kjøre- og hviletidsbestemmelsene (RF 561/2006, art. 10 nr. 4). Som ved forrige punkt krever dette aktiv medvirkning.

- Informasjons- og påseplikt Lønns- og arbeidsvilkår ved kabotasje: Transportkjøper har både informasjons- og påseplikt knyttet til lønns- og arbeidsbetingelser hos utenlandske sjåfører. Disse skal være i tråd med allmenngjøringsloven ved utførelse av innenlands transport, såkalt kabotasje. Brudd på disse bestemmelsene må anses som medvirkning til sosial dumping.

- Medvirkningsplikt korrekt lasting av gods: Transportkjøper kan, i tillegg til eier av kjøretøyet, bli straffet for overtredelse av bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner (prop. 145 LS 2016-2017, fremmet og vedtatt i juni 2017). Manglende ivaretakelse av dette ansvaret kan også, hvis det oppstår ulykker som følge av feillasting, bety medvirkning til brudd av Vegtrafikkloven § 3.

Powered by Labrador CMS