FØRST TIL STEDET. Kurt Ove Pettersen kom først til ulykkesstedet 20. februar 2008 og ga førstehjelp på stedet. Foto: Frank Øvrewall Foto: Frank Øvrewall
FØRST TIL STEDET. Kurt Ove Pettersen kom først til ulykkesstedet 20. februar 2008 og ga førstehjelp på stedet.

Frykter «dødsveien»: - Glad jeg slipper å kjøre der daglig

For ti år siden kom Kurt Ove Pettersen (58) først til ei ulykke ved Sagelva. Her jobbet han intens for å redde livet til en mann.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Vi gjorde det vi kunne, men livet sto ikke til å berge på mannen. Han døde på stedet, forteller Kurt Ove Pettersen.

Han hadde med seg kollega Frank Welle. De to var de første som kom til på ulykkesstedet.

- Farligere

Kurt Ove Pettersen, som har vært ansatt i Forsvaret, avsluttet 23 års pendling på strekningen mellom Rognan og Reitan for en måned siden. For å komme på jobb måtte han kjøre forbi Kistrand, en strekning der det har vært mange dødsulykker og der veien ennå ikke er utbedret.

- Jeg er glad jeg slipper å kjøre denne farlige veistrekningen som ikke holder mål, og som det burde vært gjort noe med. Det å kjøre denne strekningen var vel så farlig som de årene jeg var stasjonert i Afghanistan, sier Pettersen.

Les om ulykkesstatistikken på Riksvei 80 de siste 30 årene

Fikk sleng

20. februar er det ti år siden han var den første som kom til en av ulykkene på Kistrand.

Denne morgenen lå Kurt Ove Pettersen og Frank Welle bare hundre meter bak en Toyota Hiace. Klokken var fem på halv åtte og bilene nærmet seg i Sagelva, på grensen mellom Fauske og Bodø.

Ut fra en venstresving kom en Golf personbil mot dem. Føreren hadde mistet kontrollen på bilen.

Kollisjonen

- Det virket som føreren av Toyotaen framfor oss prøvde å unngå kollisjon, fortalte Kurt Ove Pettersen til Saltenposten den gang.

I stedet så de snøføyka av den kraftige kollisjonen, der Golfen ble truffet på passasjersiden og trykket inn i brøytekanten.

Alvorlig

Sammen med andre bilister sørget de for å få bilføreren ut av Golfen. De fant det best å la passasjeren, som var mest skadet, bli sittende i bilen.

Kurt Ove Pettersen, som var kaptein i Forsvaret, hadde gode kunnskaper om førstehjelp. De hadde dessuten hele tiden kontakt med 113. Etter hvert fikk Pettersen og Welle hjelp fra to turnusleger som kom til stedet.

Da passasjeren sluttet å puste ble han tatt ut av bilen og de startet hjertekompresjon.

ANNONSE

I ettertid sier Pettersen at det nok var hodeskaden mannen døde av, fordi han satt og sov mot vinduet da ulykken skjedde.

Ble forstyrret

- Like før ulykken ble vi forbikjørt av en personbil som hadde svært stor fart og fortsatte foran oss. Jeg tror i ettertid at den kvinnelige sjåføren som kjørte Golfen som kom mot oss, ble forstyrret av bilen som var på vei mot Bodø i så stor fart, sier Pettersen.

Han har alltid forundret seg over hvor stor fart enkelte har hatt på strekningen.

- Det var ofte de samme bilene som vi ble forbikjørt av i alle år, bilister som hadde det svært travelt.

Farlig

- Hva har endret seg mest disse 23 årene lang veien?

- Det som har forundret meg mest er hvor fort enkelte velger å kjøre. Det andre som er et særpreg, er den store økningen i antall vogntog. Nå er nærmest hver tredje bil et vogntog og de sparer ikke på farten.

Veien

Kurt Ove Pettersen er forundret over at arbeidet med å legge om veistrekningen forbi Kistrand har blitt utsatt gang etter gang.

Han forteller om flere tilfeller der han har kommet til ulykker de 23 årene han har pendlet. Noen ganger har han måttet hjelpe til, enten med skader på folk eller med biler som har havnet utenfor veien.

Føre og brøyting

Pettersen forteller at han mange ganger har tenkt på at høyden opp fra Valnesfjord nærmest er som en fjellovergang å passere, for så å komme ned mot havet i Nordvika. Her er det ofte et helt annet føre enn over høyden.
- En tid var vi også plaget med at strekningen fra Valnesfjord til Reitan ble brøytet mye dårligere enn den mellom Fauske og Valnesfjord. Etter hvert ble dette bedre, men som nevnt er dette en veistrekning jeg nå er glad jeg nå slipper å kjøre daglig for å komme på jobb, avslutter Pettersen.

Powered by Labrador CMS