TRENGER SVAR. Legevaktsjef Ellen Vollan og kommuneoverlege Gregory Hautois er fornøyde med legevakta i blålysbygget, men vil ha svar på hvordan de som har vært der opplever den. Foto: Helge Simonsen
TRENGER SVAR. Legevaktsjef Ellen Vollan og kommuneoverlege Gregory Hautois er fornøyde med legevakta i blålysbygget, men vil ha svar på hvordan de som har vært der opplever den.

Frykter alt blir bortkastet

Legevakta i Indre Salten trenger flere svar på brukerundersøkelsen, ellers frykter de at den ikke kan brukes til å lære.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Dette er andre gang at etaten undersøker hvordan brukerne av legevakta på Fauske har fungert for dem. Tilbake i 2020 var legevakta lokalisert på helsetunet på Fauske, mens den nå er flyttet til blålysbygget.

Trenger svar fra brukerne

Nå undersøker Indre Salten legevakt hvordan det oppleves å være der, men de har fått for få svar til å bruke undersøkelsen.

Siden 16. oktober har 297 pasienter fått SMS med lenke til et elektronisk spørreskjema. Men knappe 88 besvarelser er kommet inn.

- Nå er vi redd for at hele undersøkelsen kan bli bortkastet! Vi trenger minst 200 pasientsvar for å kunne stole på resultatene av brukerundersøkelsen, sier avdelingsleder Ellen Vollan og kommuneoverlege i Saltdal kommune Kjell Gunnar Skodvin i styringsgruppa til Saltenposten.

De legger til at alle de innkomne besvarelsene er anonyme, så det er ikke mulig å finne ut hvem som har svart og hvem som ikke har svart.

Må ha 200 svar

Undersøkelsen fortsetter i første omgang til de får over 200 svar.

- Spørreskjemaet, som besvares på få minutter inneholder spørsmål om pasientens opplevelse av tilgjengelighet, ventetid, organisering, faglig dyktighet og oppfølging. Svarene bearbeides av Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin, og kan gi legevakta verdifull hjelp til utvikling og forbedring, sier Vollan og Skodvin i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS