BER KUNDENE PANTE. Frode Fredriksen og Joseph Konyani Paul på Power Fauske. Foto: Privat
BER KUNDENE PANTE. Frode Fredriksen og Joseph Konyani Paul på Power Fauske.

Oppfordring fra elektronikk-sjef:

- Folk kan sitte på en liten gullgruve

Daglig leder og eier Frode Fredriksen av Power Fauske ber kundene pante elektronikken sin.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Mange er nok ikke klar over at de kan sitte på en liten gullgruve, sier Fredriksen.

Vinn-vinn-situasjon

I 2021 lanserte elektronikk kjeden RePOWER, der kundene kan pante elektronikk og få penger igjen på MyPOWER-kontoen sin.

Panten varierer fra produkt til produkt, og det er spesielt mye å hente på mobiltelefoner og PC-er, som også er bruktproduktene det selges mest av.

- Det kan være mye liv igjen i brukt elektronikk, og om det ikke er det – så kan vi benytte mange av materialene videre. Det er en vinn-vinn-situasjon for både oss og kunden. Derfor ønsker vi også at flere benytter seg av panteordningen fremfor å kaste el-avfallet, sier Fredriksen

- Miljøutfording

Elektronikkforhandlere er pliktige i å ta imot el-avfall i godkjente mottak, og dette finnes i samtlige POWER-butikker. Utfordringen er at dette avfallet er svært attraktivt for tyver som både stjeler til eget bruk, og sender det til brenning i utlandet for å få tak i verdifulle komponenter og metaller.

- Det er en stor miljøutfordring, og noe vi ønsker å komme til livs. Vi gjør svært mange tiltak for å sikre mottakene våre.

Fredriksen peker også på at det ikke bare er elavfall som finner veien til POWERs butikker.

- Det er også en utfordring at mange kaster annet avfall her og bruker det som en ren søppelfylling. Både jeg og kollegaer i POWER har funnet veldig mye annet avfall som ikke har noe med elektronikk å gjøre. Det skaper enormt med merarbeid for oss, det forsøpler og det er også ulovlig.

Pant og bruktkjøp

Fredriksen forteller at en del av løsningen er å levere inn produktene til butikk og motta pant for dem.

- Da får vi registrert produktene, og de blir håndtert videre av vår samarbeidspartner som vurderer dem for reparasjon og videresalg, eller gjenvinning. Da sikrer vi også at disse produktene får leve videre, og ikke havner i feil hender.

Han forklarer også at panteordningen i tillegg er svært gunstig for kundene, og at panten kan benyttes til å kjøpe nye produkter.

- Gjennom RePOWER-ordningen får kundene mulighet til å både pante og kjøpe brukt elektronikk. Vi har mottatt flere hundretusener av produkter gjennom butikkene våre, og delt ut flere millioner kroner til kundene våre siden oppstarten. Det kan jo komme godt med i disse tider, avslutter Fredriksen.

Powered by Labrador CMS