KANTINA. De siste seks årene har antall elever i videregående skole i Nordland som fullfører videregående skole økt med nesten seks prosent. Arkivfoto: Arild Bjørnbakk
KANTINA. De siste seks årene har antall elever i videregående skole i Nordland som fullfører videregående skole økt med nesten seks prosent. Arkivfoto: Arild Bjørnbakk

Flere fullfører videregående skole

Antall elever i Nordland som fullfører videregående skole økte også i fjor

Publisert Sist oppdatert

NORDLAND: Av de som begynte på videregående skole i Nordland i 2012 fullførte 67,8 prosent innen fem år.

Dette er det høyeste tallet som er målt, og en økning på 1,2 prosentpoeng fra i fjor. Det er en økning på hele 5,6 prosentpoeng siden Kunnskapsløftet ble innført i 2006.

Da fullførte vare 62,2 prosent av elevene.

- Fin utvikling

- Nordland har hatt svært fin utvikling, men ligger fortsatt et stykke under landssnittet. Vår ambisjon er at 9 av 10 skal fullføre, og det er gledelig å se at vi er på rett vei, sier Roy Steffensen (FrP), leder av utdanningskomiteen på Stortinget.

Han lover at de skal holde trykket oppe slik at enda flere ungdommer fullfører, blant annet ved å beholde fraværsgrensen, gjøre yrkesfagene mer praksisrettet samt få flere lærere på grunnskolen.

Oslo best

Oslo ligger øverst på listen over de som fullfører. Det gjorde 78,8 prosent av elevene som startet på videregående skole i 2012. Finnmark ligger lavest. Her fullførte bare 62,2 prosent av de som startet i 2012.

Samtidig har Finnmark hatt en god utvikling de siste seks årene. Av de som startet på videregående skole i 2006 fullførte under halvparten., bare 49,8 prosent av elevene.

- Politikken virker

- Vi har jobbet målrettet for å hindre frafall og ser nå at flere elever er tilstede i undervisningen, de lærer mer og færre faller fra. Vi er ikke i mål da vi ser at det fortsatt er alt for mange som ikke fullfører, men politikken vår virker og pilene peker i riktig retning, sier Roy Steffensen (FrP), leder av utdanningskomiteen på Stortinget.

Bedre faglig

Han sier at en viktigste enkeltårsaken til frafall i skolen er svake faglige ferdigheter fra grunnskolen.

- Derfor bruker vi også mye penger på å bedre ferdigheter i basisfag samt flere lærere på spesielt 1.-4.trinn. Penger brukt på tidlig innsats er en investering vi vil få tilbake om 20 år i form av reduserte dagpenger, arbeidsmarkedstiltak og arbeidsledighetstrygd, sier Steffensen.

Størst økning

Både på yrkesfag og studieforberedende øker gjennomføringen. Økningen er størst blant elever som begynner på studieforberedende utdanningsprogrammer.

Der fullfører hele 87 prosent, noe som er en økning på 1,6 prosentpoeng sammenliknet med i fjor. Økningen er størst blant guttene på studieforberedende, opp over tpo prosentpoeng

Powered by Labrador CMS