FORBANNET. Robert Johansen i Rognan bilberging er i harnisk etter å ha fått knust speilet på storbergeren inne i Kvænflågtunnelen. Foto: Helge Simonsen
FORBANNET. Robert Johansen i Rognan bilberging er i harnisk etter å ha fått knust speilet på storbergeren inne i Kvænflågtunnelen.

Fikk knust speil i tunnel: - Dette er helt idiotisk

Bilberger Robert Johansen er mildt sagt forbannet på Statens Vegvesen etter at han fikk knust et speil i Kvænflågtunnelen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE/SALTDAL: Det har vært mange reaksjoner fra de som kjører tyngre kjøretøy på E6 etter at den «nye» Kvænflågtunnelen ble åpnet etter renovering.

Det har blitt støpt nye kanter i sidene, og det er også satt opp flere forskjellige skilt inne i tunnelen. Det er et av disse Johansen reagerer sterkt på.

- Her har de satt opp et skilt som er helt umerket, og som man ikke kan passere om man kjører på hvitstripa ute til høyre. Men når man møter et annet tungt kjøretøy, så må man det om man ikke skal treffe på den andre siden. Da smeller det i speilet, og da blir det dyrt, sier en oppgitt Robert Johansen til Saltenposten.

Les også: Molboaktig sikring av tunneler

Sender regning

Fredag fikk han prisen på et nytt speil til den store bergingsbilen til Rognan Bilberging. Det var ikke noen særlig hyggelig lesing.

- Det kommer på 14.500 kroner ferdig lakkert og montert. Det er en regning jeg kommer til å sende videre til Statens Vegvesen, det kan jeg love. Jeg skal ikke betale for at de har gjort tunnelen umulig å passere uten at dette skjer, sier han.

Ikke for liten

Statenes vegvesen tilbakeviser at tunnelen er for smal.

- Tunnelen er ikke blitt trangere enn tidligere. Vi har hatt flere henvendelser, har kvalitetssikret og dobbeltsjekket, understreker Jøran Heimdal i Statens vegvesen til Avisa Nordland.

Han er prosjektleder for tunneloppgradering nord.

Han medgir derimot at tunnelen er smal.

- Men den er ikke blitt trangere og de har støpt en bankett. Men den er altså ikke blitt trangere, sier han.

Videre understreker han at det er han slev som har ledet arbeidet med oppgraderingen av tunnelen. Han understreker også til AN at de har målt tunnelen opp med laser, uten å kunne påvise at den er blitt trangere eller at noe ligger utenfor de kravene de har fått.

Powered by Labrador CMS