STORFANGST. Yngve Karlsen fra Fauske har vært sjømann i hele sitt yrkesaktive liv, og i 28 år har han vært trålskipper. Nå er hanskipper på tråleren M/T «Sunderøy». Her har han og mannskapet på tråleren nettopp er kommet inn til Myre havn for å levere en fangst på 540 tonn, etter nærmere en måned på fiske i Barentshavet. Foto: Svein-Arne Nilsen
STORFANGST. Yngve Karlsen fra Fauske har vært sjømann i hele sitt yrkesaktive liv, og i 28 år har han vært trålskipper. Nå er hanskipper på tråleren M/T «Sunderøy». Her har han og mannskapet på tråleren nettopp er kommet inn til Myre havn for å levere en fangst på 540 tonn, etter nærmere en måned på fiske i Barentshavet.

Fauskes eneste trålskipper

Som liten gutt fant Yngve Karlsen (58) interesse for alt som hadde med båter, havet og sjølivet å gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Hans far var bussjåfør, men bygde båter som eldste sønnen Yngve fikk bruke. Flere av hans onkler var sjømenn. Da var det lett for en ung gutt å la seg fascinere av deres opplevelser på havet.

Det gjorde at han allerede som liten gutt fattet en sterk interesse for sjølivet. Alt lå da også til rette for den kommende sjømannen ettersom han vokste opp en av landets største fiskerikommuner, Øksnes i Vesterålen, med båter og sjøen like utenfor stuedøren.

Jobb på tråler

Det siste året på ungdomsskolen hadde han ikke tid til å fullføre på ordinær måte. Livet på havet virket forlokkende, og han fikk permisjon fra deler av det siste året på ungdomsskolen for å begynne som trålfisker.

Sin første jobb ombord på en tråler fikk han som 15-åring, i byssa på en ferskfisktråler.

- Jeg husker at jeg fikk gjort en avtale med rektor om at jeg jeg skulle få permisjon fra skolen mot at jeg kom tilbake og tok avsluttende eksamen i flere fag ved skoleårets slutt. Det gjorde jeg, og fikk vitnemål for fullført niårig skole, sier Karlsen

Storfangst

Han sitter og mimrer i styrehuset på tråleren M/T «Sunderøy» som han er skipper på.

Vi møter han like etter at han og mannskapet på tråleren nettopp er kommet inn til Myre havn for å levere en fangst på 540 tonn, etter nærmere en måned på fiske i Barentshavet.

Det betyr at han og resten av mannskapet på 20 har feiret julen med å være i fullt fiske.

Lønnsom tur

- At vi valgte å være i fiske i jule- og nyttårshelgen, har sammenheng med at vi hadde en del av kvoten som ikke var fisket opp. Det ønsket vi å gjøre før årsskiftet, fordi det har stor betydning rent økonomisk, både for mannskapet og rederiet.

Det viste seg å bli en meget lønnsom tur de gjorde på slutten av året. I lasten hadde de fisk for 12 millioner kroner. Da skjønner man at det er store verdier som Karlsen har ansvaret for å bringe i land.

Styrmannskolen

Et år Karlsen ikke var fisker, var da han som ung måtte avtjene sin verneplikt. Tiden i militæret utnyttet han godt. Da sørget han for å få tatt styrmannsskolen, og dermed var hankvalifisert til å stå ved roret på båter opptil 3.000 tonn.

Da verneplikten var gjennomført hadde han papirer som skulle få stor betydning for han videre i yrkesliv.

- Har trivdes

De første årene etter militærtjenesten hadde han rollen som styrmann, men de siste 28 årene har han vært skipper på forskjellige trålere.

- Jeg har trivdes med jobben på havet fra første dag jeg gikk ombord og bestemte meg for å bli sjømann. Jeg har aldri hatt det slik at jeg ikke har hatt lyst til å dra på havet. For meg har det aldri vært noe alternativ til livet som sjømann.

Trålskipperen kan nå se tilbake på snart 43 år som sjømann. De fleste av disse årene på forskjellig trålere.

Han har hatt de fleste jobbene som man kan ha og har gått grandene som trålerfisker.

- Nytt miljø

Han er født og oppvokst i Øksnes, men de siste 23 årene har Karlsen bodd på Fauske. Det er ikke noen typisk fiskerikommune han bor i. Det passer han egentlig bra. Når han kommer hjem møter han et annet miljø, helt forskjellig fra det han er vant til fra sin hjemkommune der samtalene ofte handlet om fiskeri og trålerlivet.

- Jeg synes det er godt å kunne komme hjem til et nytt miljø når jeg har fri. Da kan jeg koble ut og ha samtaler som dreier seg om noe annet enn det jeg jobber med til daglig.

Veteranbåter

Han har blant annet engasjert seg i Salten veteranbåtforening og Salten kystlag.

- Her har jeg fått muligheten til å være med og ta ansvaret for i to eldre kystbåter. M/K «Solbris» fra 1961 og M/K «Blomøy» fra 1952. De representerer en del av vår kystkultur som det er viktig å ta vare på. Det trives jeg veldig godt med.

Kystkulturen

Hvor lenge Karlsen skal stå i jobben som trålfisker vet han ikke. Det han vet at den dagen han velger å gå i land og pensjonerer seg, vil det bli mer tid til familien. Og han vil fortsette å bidra med å ta vare på en del av vår kystkultur.

Han skal sørge for at veteranbåter skal være i sjødyktig i mange år. Derfor er han ikke redd for at det skal bli en pensjonisttilværelse med lange dager og lite å gjøre.

Powered by Labrador CMS