Fauske med billigst drivstoff i landet

25 liter blyfrie dråper til like under tre hundrelapper. Elin Skjevik var fornøyd med å fylle opp med det som er landets billigste drivstoff akkurat nå.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Dette er helt grei pris, men spør du meg så kan vi godt få den enda lenger ned. Slik at literprisen skrives med ett tall, humrer Skjevik.

25 LITER RETT INN. Den gamle Toyotaen til Elin Skjeviks mor fikk full ladning med bensin. Prisen synes Elin var helt OK. Foto: Kenneth Strømsvåg
25 LITER RETT INN. Den gamle Toyotaen til Elin Skjeviks mor fikk full ladning med bensin. Prisen synes Elin var helt OK.

45-åringen er én av over 1200 kunder som har besøkt den nye Uno-X-stasjonen på Fauske. Automatstasjonen åpnet tirsdag i 11-tida.

FORNØYD. Uno-X-sjef Thron Sperre Olsen er fornøyd med omsetningen på Fauske så langt. Foto: Uno-X
FORNØYD. Uno-X-sjef Thron Sperre Olsen er fornøyd med omsetningen på Fauske så langt.

- Ekstremt lavt

Det er Uno-X sin region- og etableringssjef i Nordland, Thron Sperre Olsen, som slår fast at drivstofftørste kunder på Fauske kan fylle opp tanken til landets laveste pris.

- Prisen nå må sies å være ekstrem lav. Om det fortsetter sånn, og hvor lenge, er helt umulig å spå. Det eneste vi kan si er at vi ikke setter opp prisen før konkurrentene våre gjør det, lover Sperre Olsen.

Prisene nå

Akkurat nå ligger dieselprisen hos Uno X på 10,70. 95 blyfri koster 11,75. Circle K, Shell og Esso kjører hermegås, og har alle like priser. Disse er 11,09 per liter for diesel og 12,09 for blyfri bensin.

PRIS NÅ. Uno-X i Fauske har trolig landets rimeligste drivstoff. Foto: Kenneth Strømsvåg
PRIS NÅ. Uno-X i Fauske har trolig landets rimeligste drivstoff.

Neppe mer bilbruk

Blyfri-kunden Elin Skjevik fylte tanken på morens gamle Toyota til randen. Hun ønsker nyvinningen velkommen, og håper prisene vil holde seg lave i lang tid.

- Hva gjør prisen med bruken av bil. Kan det være at vi kjører mer, og at denne prisduellen dermed fører til mer forurensning?

- Det tror jeg ikke. Dette er bra for lommeboka, og jeg skulle gjerne hatt prisen hakket lavere. Det hadde vært stas, sier Skjevik.

Under tier´n

Thron Sperre Olsen kan ikke umiddelbart love en literpris på under ti kroner.

- Vi taper jo penger så det synger med denne prisen. Men - dersom en annen aktør tar sats og presser oss, så skal vi svare. Da kan alt skje, sier han.

FØLGER OPP. Shell og Esso i Fauske følger opp. Nesten. Foto: Kenneth Strømsvåg
FØLGER OPP. Shell og Esso i Fauske følger opp. Nesten.

Ønskes velkommen

Circle K sin kommunikasjonssjef blir svar skyldig på spørsmålet om hvor lenge bilistene kan vente seg gladpriser.

VELKOMMEN. Knut Hilmar Hansen i Circle K ønsker nykommeren hjertelig velkommen. Foto: Circle K
VELKOMMEN. Knut Hilmar Hansen i Circle K ønsker nykommeren hjertelig velkommen.

- Det kan stå på en stund og det kan være over plutselig. Det er helt umulig å si. Det jeg kan si er at vi følger lokalmarkedet tett og skal være konkurransedyktige. Det er jo også sånn at i motsetning til en automatstasjon så har vi så mye mer å by på enn drivstoff. Vi har en helt utrolig stab med Tove Kristin Eliassen i spissen på Fauske, og det er vi stolte av, sier Knut Hilmar Hansen.

Han er på ingen måte redd for konkurransen som nå har blitt skjerpet.

- Konkurranse er sunt, og kundene setter pris på det. Vi ønsker Uno-X hjertelig velkommen.

Sterk konkurranse

KAMP. Det er sterk konkurranse om kundene, slår Lillian Aasheim i St1 fast. Foto: St1
KAMP. Det er sterk konkurranse om kundene, slår Lillian Aasheim i St1 fast.

Ei heller St1, som drifter Shell-stasjonene, kan si stort om framtidig prisutvikling.
- Det jeg kan si er at prisene på den enkelte stasjon hovedsakelig blir satt ut i fra den lokale konkurransesituasjonen slik som dere nå ser på Fauske. Vi vet at våre kunder er opptatt av drivstoffprisene, og vårt fokus er hele tiden å tilby konkurransedyktige priser. Vi opplever at vi opererer i en bransje med sterk konkurranse, og for å opprettholde nettopp konkurransen, kan vi ikke si mer om våre strategier, og dermed heller ikke spekulere i fremtidige priser.

Det sier Lillian Aasheim, seniorrådgiver, Strategi og kommunikasjon i St1.

Powered by Labrador CMS