SLITT. På Fauske stadionen er kunstgresset så slitt at det utgjør en forurensningsfare, i tillegg til gummigranulatet. Her er Jørgen Aadahl (Fauske komnmune), Tom Erik Lund /(Fauske/Sprint(, Ketil Hugaas (Fauske kommune) og Espen Olaf Henriksen fra statsforvalteren på befaering i juni i år. Foto: Espen Johansen
SLITT. På Fauske stadionen er kunstgresset så slitt at det utgjør en forurensningsfare, i tillegg til gummigranulatet. Her er Jørgen Aadahl (Fauske komnmune), Tom Erik Lund /(Fauske/Sprint(, Ketil Hugaas (Fauske kommune) og Espen Olaf Henriksen fra statsforvalteren på befaering i juni i år.

Fauske kommune må rette opp i fem avvik ved kunstgressbanene

Rapporten fra statsforvalteren er klar, og Fauske kommune må i løpet av det neste året rette opp i fem avvik ved sine kunstgressbaner.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: I juni var statsforvalteren på inspeksjonsrunde på de fem banene på Finneid, Fauske stadion (2), i Valnesfjord og i Sulitjelma.

- Rapporten er å anse som endelig dersom vi ikke får tilbakemelding om faktiske feil innen to uker etter at rapporten er mottatt, skriver statsforvalteren i tilbakemeldingen til kommunen.

Fem avvik

Et avvik er definert som manglende etterlevelse av krav fastsatt i eller i medhold av lov.

Det ble avdekket fem avvik:

Brukerne av idrettsbanene blir ikke tilstrekkelig informert om tiltak for å redusere
risiko for spredning av fyllmateriale.

Kommunen har ikke iverksatt tilstrekkelige tiltak for å hindre spredning av
fyllmateriale via brukere og anleggsmaskiner.

Samle opp

Valnesfjord og Fauske kunstgressbaner og Fauske stadion mangler løsninger for oppsamling av fyllmateriale i drens- og overvann.

Kommunen kunne ikke legge fram nødvendig dokumentasjon knyttet til driften av
idrettsbaner med løst plastholdig fyllmateriale.

Det siste av de fem avvikene er at gummigranulatavfall ved Sulitjelma kunstgressbane ikke er ikke brakt til lovlig avfallsanlegg.

Innen juli 2024

Inspeksjonen ble gjennomført for å kontrollere om gjeldende krav fastsatt i eller i medhold
av forurensningsloven overholdes.

- Fauske kommune plikter snarest å rette opp de avvik som er beskrevet i denne rapporten.

For at Statsforvalteren skal kunne avslutte saken, må Fauske kommune innen 30. juni 2024
sende en skriftlig redegjørelse som viser hvordan avvik er rettet, heter det i rapporten.

Ingen informasjon

Når det gjelder avviket om informasjon skriver statsforvalteren at på inspeksjonstidspunktet hadde ingen av de kontrollerte banene skilt med slik informasjon til brukerne. Noe informasjon kan ha vært gitt via klubbene som bruker banene regelmessig.

Banene brukes imidlertid også av barn og unge som ikke spiller organisert fotball, og informasjon via klubbene vil ikke nå alle som bruker banene.

Hindre spredning

Forurensningsforskriften krever også at utendørs idrettsbaner med plastholdig løst fyllmateriale skal ha løsninger for håndtering av drensvann og overvann som sikrer oppsamling av fyllmaterialet, slik at dette ikke spres utenfor banen.

På inspeksjonstidspunktet var det ikke installert løsninger for å hindre gummigranulat fra å skylles ned i sluker og kummer rundt Valnesfjord kunstgressbane, Fauske kunstgressbane og Fauske stadion.

Skulle vært innlevert

Når det gjelder banen i Sulitjelma sier statsforvalteren at Forurensningsloven pålegger produsenter av næringsavfall å sørge for at avfallet blir brakt til lovlig avfallsanlegg eller gjenvunnet.

- Rett øst for Sulitjelma kunstgressbane fant vi ansamlinger av gummigranulat som lå direkte på marka. Granulatet lå såpass samlet (i rene forekomster) at det ikke vil være praktiske hindringer i veien for å samle det opp. Ut fra plassering og mangel på emballasje/ beholder må granulatet regnes som kassert, altså at det i utgangspunktet er avfall skulle vært brakt til lovlig mottak, skriver statsforvalteren.

Må se på helheten

Tom Erik Holteng, leder for innovasjon og utvikling i Fauske kommune har sett på tilbakemeldingene fra statsforvalteren.

- Vi må se dette i sammenheng med den teknisk tilstanden til flere av banene. På noen av banene må blant annet gresset skiftes, og vi må sørge for at vi ikke gjør ting to ganger, sier han og sikter til det trolig kommende forbudet mot salg av gummigranulat til bruk i kunstgressbaner.

Det er flertall for et slikt forbud i EU, men høringsperioden er ikke over, slik at man vet ikke når forbudet eventuelt kommer og hvor lang overgangsperioden blir.

- Noen enkle grep

- Noe av det som statsforvalteren peker på her er enkelt å få gjort. Jeg vil tro det allerede finnes skilt med informasjon om gummigranulat, og det må vi få tak i og sette opp, sier han.

Også det å få fraktet brukt gummigranulat fra fotballbanen i Sulitjelma og levert på Iris ser han på som en høyst overkommelig oppgave.

- Andre ting kan være mer kompliserte. Det er viktig at vi lager en god plan på dette. Vi vet at det må gjøres ting med banene, og i den forbindelse må lage en prioriteringsliste og en en investeringsplan. Den vil jeg jobbe fram til politisk behandling, sier Holteng videre.

Mange faktorer

Punktet med bedre rutiner på internkontroll og dokumentasjon er noe de vil se på i samarbeid med lag og foreninger som bruker og er med på å drifte banene, slik for eksempel Fauske/Sprint gjør med de to banene på Fauske stadion.

- Vi er avhengige av gode prosesser sammen lag og foreninger i kommunen, samtidig som vi også er avhengige av overgangsordninger som er bærekraftige sosialt, økonomisk og miljømessig, sier Tom Erik Holteng.

Powered by Labrador CMS