SAMFUNNSØKONOMISK. Idrettelevene bidrar samfunnsøkonomisk med for eksempel barnas idrettsdag og svømmeopplæring for grunnskoleelever som ikke har lært å svømme. Bildet er fra barnas idrettsdag 2016, her instruert av svømmerne Vilde Gimse og Siri Strand Brustad. Foto: Arkiv. Stig Bjørnar Karlsen
SAMFUNNSØKONOMISK. Idrettelevene bidrar samfunnsøkonomisk med for eksempel barnas idrettsdag og svømmeopplæring for grunnskoleelever som ikke har lært å svømme. Bildet er fra barnas idrettsdag 2016, her instruert av svømmerne Vilde Gimse og Siri Strand Brustad.

Fauske idrettsråd reagerer sterkt på forslag om permanent nedleggelse av idrettsfag

(FAUSKE) Struktursaken som går i fylket om stadige nedskjæringer, og forslag om nedleggelse av idrettsfag skremmer idrettsmiljøet på Fauske, skriver idrettsrådet i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

- Med de anleggene vi har bygd opp de siste årene har vi gode muligheter til og fortsatt utvikle et godt og stabilt idrettsmiljø. At ungdommene kan satse på sin idrett, og samtidig bo hjemme er alfa omega for å tenke en best mulig hverdag for elevene, og en overkommelig totalbelastning. På idrettsfag har elevene også rett til inntil ti dager idrettspermisjon har også stor betydning. Det muliggjør kombinasjon av idrett og fokus på utdanning.

Bo hjemme

- Å bo hjemme når du går på videregående kan hindre frafall fra idretten. Søvn, kosthold og restitusjon er viktige faktorer som foreldre/foresatte lettere kan involvere seg i når ungdommen kommer hjem hver dag etter skolen. I tillegg kan ungdommene unngå de økonomiske belastninger som en tidlig hybeltilværelse kan gi. Veien til høyere utdanning etter endt videregående opplæring kan da virke mer forlokkende.

Bevarer idrettslagene

- Å bo hjemme er også med på å bevare idrettslagenes eksistens. Vi er helt avhengig av utøverne fra lokalsamfunnet for å opprettholde lag i aldersbestemte klasser. Når det gjelder individuelle idretter har vi gjennom årrekker hatt gode utøvere. Også her er det viktig med et nettverk der utøverne backer opp hverandre, og kan dra nytte av den kompetansen de eldste gjennom erfaring har opparbeidet seg.

Samfunnsøkonomisk

- Samfunnsøkonomisk er det også store fordeler av å ha et idrettsfagstilbud på Fauske. Idrettsfag arrangerer barnas idrettsdag hvert år. Dette er et tilbud for å vekke interessen for aktivitet og idrett. I tillegg har elevene på idrettsfag eldretrim, og leder treningsøkter på SFO, FFO (skolefritidsordning og fotballfritidsordning). I tillegg leder elevene svømmeopplæring for grunnskoleelever som ikke har lært å svømme. Disse tiltakene gjennomføres ukentlig gjennom faget treningsledelse. Livslang bevegelsesglede er utrolig viktig, og kan gi en rekke fordeler sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv.

- Vi har- og ruster stadig opp anlegg, og har mange ambisjoner i idrettsmiljøet på Fauske. Både rent sportslig, men også sett i et folkehelseperspektiv. Bevar idrettsfag på Fauske !!

Mvh

Fauske Idrettsråd

Powered by Labrador CMS