UTSØKT. Ole Jonny Edvardsen mener at Fauske nå har fått en ny attraksjon til erstatning for Fredheimpølsa og softisen. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
UTSØKT. Ole Jonny Edvardsen mener at Fauske nå har fått en ny attraksjon til erstatning for Fredheimpølsa og softisen.

Ole Johnny er sikker i sin sak:

- Fauske har fått en ny attraksjon

- Vår softis og pølse prates fortsatt om 20 år etterpå. Men nå har Fauske fått en ny attraksjon som burde bli minst like populær.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Ole Jonny Edvardsen vet hva han snakker om, og hva han sammenligner med.

I 30 år jobbet han i firmaet O. Edvardsen AS, som ble spesielt kjent for to attraksjoner som alle over en viss alder husker, og som mange utenfra fortsatt pratet om at de stoppet for å kjøpe.

Vi snakker naturligvis om Edvardsenkioskens softis og Fredheimpølsa, som ble produsert på Fredheims kjøttbedrift, og solgt på kiosken.

Edvardsenkiosken ble lagt ned i 2001, og Fredheimpølsa produseres ikke lenger. Nå mener Ole Jonny Edvardsen at det er kommet et nytt produkt som både lokalbefolkning og tilreisende i enda større grad burde få øynene opp for.

Fantastisk gode

- Disse fiskekakene er fantastisk gode, og jeg vil gi Bård Larsen en klapp på skuldra for den satsingen han har gjort. Folk burde bli mye mer obs på hvor gode produkter han har, sier Ole Jonny Edvardsen og gir ei klar melding til Byfeskern.

- Du må tørre å si dette. Du har de beste produktene. Denne fiskekaka smaker helt fremragende. Her selger du utsøkt kvalitet, og det må du fortelle folk, sier Ole Jonny Edvardsen.

STORE MENGDER. Kent André Jensen i steikinga av bestselgeren på fiskebutikken hos Byfeskern. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
STORE MENGDER. Kent André Jensen i steikinga av bestselgeren på fiskebutikken hos Byfeskern.

Overrasket

Vi avtaler med Bård Larsen at vi skal komme innom butikken i Sjøgata med en overraskelse. Godordene fra den erfarne næringslivsaktøren varmer. Byfeskeren takker og bukker og synes det er supert å høre at folk synes om det han selger.

Til en viss grad har han allerede oppnådd det Ole Jonny Edvardsen snakker om.

Lunsj

- Vi har mange kunder som kommer langveis fra for å kjøpe fiskekakene, som er vår desiderte bestselger. Rett før dere kom var det en kunde fra Bodø, og han kommer stadig ens ærende for å kjøpe nettopp fiskekaker, sier Bård Larsen.

Han viser også til som kjøpte 2 kilo fiskekaker som var planlagt til middag. Han spiste så mye av «lasset» på tur hjem at han kom tilbake og kjøpte middagen på nytt.

De fleste kjøper kalde fiskekaker for å varme til middag, men han selger også en del varme fra ei steikepanne ved disken. Det er ingenting i veien for å lage et lunsjmåltid av de varme fiskekakene med tilhørende salat som også står på menyen i fiskebutikken.

EN VINNER. Fiskekakene er det klart mest solgte produktet hos Byfeskern. Det forstår Ole Jonny Edvardsen godt. Her sammen med Bård Larsen og Anne Tokle i fiskebutikken. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
EN VINNER. Fiskekakene er det klart mest solgte produktet hos Byfeskern. Det forstår Ole Jonny Edvardsen godt. Her sammen med Bård Larsen og Anne Tokle i fiskebutikken.

Kvalitet

- Noen dager selger disse lunsjene godt, andre dager ikke så godt, sier Bård Larsen.

Ole Jonny Edvardsen mener det burde være gode muligheter for å gjøre fiskekakene like attraktive som Fredheimpølsa og softisen.

- De som jobber her på fiskebutikken er som jentene var på kiosken – kjempeflinke. Noen trodde vi fikk tak i en egen softis-mix fordi softisen var så god. Sånn var det ikke, men vi var veldig nøye på renhold.

Hemmeligheten er å aldri avvike på kvalitet. Fortsett med det, og fortell folk hvor gode fiskekaker du har, sier Ole Jonny Edvardsen.

Powered by Labrador CMS