FINNER AVVIK. Vegtilsynet har funnet avvik blant annet i form av manglende bolter på rekkverk langs veier i hele landet. Dette er mangler som de mener kan føre til alvorlige ulykker og skader.
FINNER AVVIK. Vegtilsynet har funnet avvik blant annet i form av manglende bolter på rekkverk langs veier i hele landet. Dette er mangler som de mener kan føre til alvorlige ulykker og skader.

Farlige feil på rekkverk i hele landet

Mangler ved bolter i rekkverk er et veisikkerhetsproblem som kan føre til store skader, ifølge Vegtilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen sitt system får ikke fanget opp problemet med at rekkverkene holder på å falle sammen noen steder. I en tilsynsrapport skriver Vegtilsynet at mangler ved bolter i rekkverk er et sikkerhetsproblem med høyt skadepotensial.

- Statens vegvesen sitt styringssystem fanger ikke opp dette problemet hverken i form av risikovurdering av objekter, krav til inspeksjoner, spesifikasjon av kontrollaktiviteter, årsaksanalyse eller erfaringsdeling og læring, opplyser Vegtilsynet i ei pressemelding.

Alvorlige ulykker

Vegtilsynet mener at uten endring i system og praksis vil dette problemet fortsette, med fare for alvorlige ulykker.

- I løpet av 2018 gjennomførte Vegtilsynet inspeksjoner av rekkverk i Region nord og Region vest, og fant et betydelig antall manglende bolter i sammenføyningene av rekkverk, opplyser tilsynet.

169 mangler

Totalt ble det funnet 169 mangler ved rekkverket på de inspiserte strekningene, og 100 av disse er relatert til manglende bolter og innfesting.

Disse registreringene kommer i tillegg til feil som ble avdekket i en tilsynssak fra 2017.

- Når rekkverk ikke er tilfredsstillende montert, eller mangler viktige komponenter, som for eksempel bolter, mister rekkverket sin funksjonalitet, og er ikke lenger godkjent, skriver Vegtilsynet.

Funnene i både Region nord, vest og øst kan indikere et nasjonalt problem, ifølge Vegtilsynet. I tilsynssaken, som var rettet mot Vegdirektoratet, ville Vegtilsynet derfor finne de bakenforliggende årsakene.

Vegtilsynet fant blant annet:

• Sjekklistene og metodene Statens vegvesen bruker under inspeksjoner omfatter ikke bolter i rekkverk.

• Vegdirektoratet har ikke utført en risikovurdering knyttet til rekkverk.

• Det er ikke satt krav om systematisk årsaksanalyse ved avvik, noe som er viktig for å sette i verk de rette tiltakene.

• Det gjennomføres ikke årlig gjennomgang av prosessen «Drifte vegnettet gjennom driftskontrakter», og arbeid med revidering av prosesser og retningslinjer tar for lang tid.

• Vegtilsynet har funnet åtte avvik som vil bli fulgt opp med Vegdirektoratet. I tillegg er det gjort fem observasjoner.

Powered by Labrador CMS