UTFOR. Dødsulykken på Saltfjellet onsdag denne uka skjedde i en sving på et sted der det ikke er autovern. Det bør nå komme på plass, skriver Saltenposten på lederplass. Foto: Knut F. Olsen
UTFOR. Dødsulykken på Saltfjellet onsdag denne uka skjedde i en sving på et sted der det ikke er autovern. Det bør nå komme på plass, skriver Saltenposten på lederplass.

Leder:

Farlig på Saltfjellet

Fartsgrensen på E6 over Saltfjellet om vinteren bør revurderes etter onsdagens dødsulykke.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag formiddag omkom en 21 år gammel mann fra Mo i Rana i en trafikkulykke på Saltfjellet.

Samtidig ble en 18 år gammel mann skadet.

De var to unge menn på tur nordover for å arbeide på jernbanelinja. Like før de kom fram til arbeidsstedet kjørte den lille lastebilen utfor veien.'

Bilen fikk hard medfart da den rullet ned en skråning.

Den tragiske ulykken minner oss nok en gang om hvor kort avstand det er mellom liv og død i trafikken.

Og hvor viktig det er å forebygge slike ulykker.
Politiet er ikke ferdig med å etterforske denne ulykken. Det er derfor for tidlig å konkludere med noen årsak.

Det vi vet er at den skadde 18-åringen var sjåfør.

De to havnet utfor veien like etter at de hadde passert brua som går over jernbanen like nord for Stødi.

Her er det en ganske skarp sving.

Både vitner og politiet har slått fast at det svært glatt på stedet der ulykken skjedde.

Selv om det var strødd et par timer før ulykken, var en ny strøbil på tur til stedet.

De som har kjørt denne strekningen noen ganger, vet at det ofte er isete akkurat på denne brua og i overgangen mellom vei og bru.
Svingen kan derfor være en utfordring i høy hastighet.

Dessuten er det ikke autovern i svingen, selv om veifyllingen opp mot brua gjør at det er en bratt skråning her.

Etter denne ulykken bør et rekkverk komme på plass.

I tillegg er det grunn til å stille spørsmål om 90 km/t er riktig fartsgrense over Saltfjellet hele året.

Vi mener at 80 km/t holder i vinterhalvåret.

E6 over Saltfjellet tåler godt 90 km/t på sommeren. På vinteren er fjellovergangen mange ganger en utfordring.
Her er det ofte snøfokk som skaper dårlig sikt og glatt underlag.

Selv om bilførerne skal avpasse farten etter forholdene, er det ikke alle som følger dette pålegget godt nok.
Nedsatt fartsgrense kan skjerpe aktsomheten.

Powered by Labrador CMS