NYTT ANLEGG. Statnett får bygge en ny transformatorstasjon som skal plasseres cirka to kilometer nord for Statkraft sitt Kobbelv kraftverk. Statnetts har i dag anlegg i tilknytning til dette.
NYTT ANLEGG. Statnett får bygge en ny transformatorstasjon som skal plasseres cirka to kilometer nord for Statkraft sitt Kobbelv kraftverk. Statnetts har i dag anlegg i tilknytning til dette.

Får bygge ny transformatorstasjon

Statnett har fått konsesjon til bygging og drift av ny transformatorstasjon ved Kobbvatnet.

Publisert Sist oppdatert

31 ÅR. Kobbelv kraftverk ble bygd ved foten av Kviturdtinden i 1987. Foto: Maria Trondsen

SØRFOLD: Ny transformatorstasjon skal plasseres cirka to kilometer nord for Statkrafts kraftverk Kobbelv, hvor Statnett i dag har anlegg. Ny stasjon med ombygging av eksisterende kraftledninger er kostnadsberegnet til 320 - 360 millioner kroner. Stasjonen vil dekke et område på 27 dekar.

Det er også gitt konsesjon til ombygging av 420 kV-kraftledning mellom Salten og Ofoten, fra kraftverket til ny stasjon ved Kobbvatnet.

Skredutsatt

Bakgrunnen for ny stasjon er å legge til rette for ny fornybar småkraft samt behov for bedret forsyningssikkerhet i regionalnettet til Nord-Salten Kraft (NSK).

Statnett planla i utgangspunktet å tilrettelegge for transformering i tilknytning til eksisterende anlegg ved Kobbelv kraftverk. Skredundersøkelser viste derimot at stasjonsområdet var svært skredutsatt, og Statnett startet derfor utredning av muligheten til å bygge en ny stasjon utenfor skred- og flomutsatt område. Konsesjonssøknad ble sendt mars 2017.

Innen fristen

Nord-Salten Kraftverk fikk samtidig konsesjon til ny 132 kV kraftledning fra Gjerelvmo til Kobbvatnet.

- Med konsesjon kan vi nå gå videre i planlegging med mål om å ha ny stasjon ferdig innen fristen for grønne sertifikater, forteller prosjektleder i Statnett, Bjørn Gulli.

Anskaffelsesprosessen starter nå, står det i pressemeldingen fra Statnett.

Forandringer

Det vil komme opp ti nye master, men fem gamle skal rives. Ny ledning på 2,4 kilometer vil gå lenger oppi fjellet enn dagens. Den gamle blir fjernet. Det blir også noen nye veistubber, et deponi, massetak og transport.

Powered by Labrador CMS