EKSISTERENDE NÆRINGSLIV. Lasse Bredesen i firmaet som driver grustaket ved Hestbrinken mener det vil være uheldig for både miljø og eksisterende arbeidsplasser hvis PK Strøm får tillatelse fra kommunen til å hente ut grusmasser ved et nedlagt grustak i nærheten. Han peker på at naturen har begynt å ta tilbake det nedlagte grustaket og mener man må bruke det eksisterende næringslivet. Foto: Knut F. Olsen
EKSISTERENDE NÆRINGSLIV. Lasse Bredesen i firmaet som driver grustaket ved Hestbrinken mener det vil være uheldig for både miljø og eksisterende arbeidsplasser hvis PK Strøm får tillatelse fra kommunen til å hente ut grusmasser ved et nedlagt grustak i nærheten. Han peker på at naturen har begynt å ta tilbake det nedlagte grustaket og mener man må bruke det eksisterende næringslivet.

- Et unødvendig og egoistisk påfunn

Driver av grustaket på Hestbrinken frykter for både miljø og arbeidsplasser hvis kommunen tillater flere uttak i området.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Firmaet PK Strøm har søkt om å få lov til å ta ut grusmasser i et avsluttet grustak i Graddis. Massene skal brukes i forbindelse med bygging av den nye tollstasjonen.

Møter motstand

Men ideen møter sterk motstand hos driveren av grustaket på Hestbrinken, Lasse Bredesen. Da tenker han både på miljøet og på det eksisterende næringslivet.

Hestbrinken grustak er nærmeste lovlige grustak til tollstasjonen. Dette mener Bredesen at kommunen må ta i betraktning, før de tillater å ta opp igjen det gamle grustaket som ligger ved veien inn til Graddis.

LNF-område

Sist grustaket var i bruk, var under bygging av Skaitiveien for 21 år siden. Dette har nå grodd sammen, og er regulert til LNF-område.

- Det må finnes tungtveiende grunner for at det skal gis tillatelse til å gjenåpne et slikt grustak, som alle ser er i ferd med å gro igjen, omsider, etter en halv mannsalder.

Det uttaler Bredesen i et brev til kommunens planavdeling den 21. september.

Blir rasert

I den tida grustaket ble åpnet, var området ikke regulert, og det var vanlig at man kunne åpne grustak der det var behov for det. Nå er reglene langt strengere, og Bredesen mener bestemt at de nedlagte grustakene nå må få være i fred.

- For å finne de mengdene med grus det er snakk om, må mange tusen kvadratmeter rives opp, og områdene vil bli fullstendig rasert og ødelagt for all framtid, mener han.

Store kostnader

Den viktigste grunnen til at Lasse Bredesen protesterer mot et nytt uttak, er imidlertid at han selv driver Hestbrinken grustak i samme område.

- Her har vi investert i utstyr for seks-sju millioner kroner, sier Bredesen, som også nevner store kostnader ved å skaffe til veie driftsplaner og godkjenninger i forbindelse med drifta.

Dermed mener han de trenger alle oppdrag de kan få.

Nærmere

Det er 17 kilometer lenger fra grustaket i Hestbrinken og til tollstasjonen, enn fra området der PK Strøm ønsker å hente masser. På grunn av nærheten til kommunen nevner PK Strøm derfor at det vil gi en miljøgevinst å åpne dette grustaket. Dette ønsker Bredesen å tilbakevise.

Han hevder også at PK Strøm har oppgitt for korte avstander i søknaden til kommunen, og påpeker at leveringsavstand fra Hestbrinken og til tollstasjonen er innenfor normal fraktavstand.

Mer forurensning

PK Strøm ønsker å knuse stein i området med et flyttbart knuseverk. Bredesen frykter at det blir langt mer forurensning hvis de kommer inn i bildet.

- Alle våre maskiner innenfor knus og sortering går på miljøvennlig strøm av vannkraft, ikke dieseldrevne, mobile knuseverk, med eldgamle motorer som spyr ut Co2-gass og andre miljøgifter i flere måneder, som det her er snakk om, uttaler Bredesen.

- Egoistisk

Lasse Bredesen tilbakeviser at et nytt grustak vil skaffe nye arbeidsplasser.

- Tvert om vil det være ødeleggende for allerede etablerte arbeidsplasser i mitt firma, som sliter med å få endene til å møtes på grunn av alle strenge pålegg som vi må etterfølge, sier Bredesen.

Han tror hensikten kun er å skaffe seg en kortsiktig fortjeneste ved salg, og innsparing av noen tusener i drivstoffutgifter.

- Altså et stort nei til dette unødvendige og egoistiske påfunnet.

- Mindre forurensning
PK Strøm mener det ikke vil bety mer forurensning om de åpner nytt grustak. Tvert imot mener firmaet at det blir mindre forurensning om de får ta ut grus ved grustaket fem kilometer unna stedet der de skal bygge tollstasjon.

– I motsetning til Bredesen Entreprenør, har dere maskiner som forurenser?

– Jeg ser den. Men hvis man veier opp, tror jeg det totalt blir mer forurensning å kjøre masser fra Hestbrinken og til tollstasjonen. Uansett må man bruke vanlige maskiner til dette, sier prosjektleder Carl Christian Moland i PK Strøm.

Sikkerhet
Han forklarer at den viktigste grunnen for PK Strøm å søke om å ta ut masser i det omsøkte området, er arbeidsfolkenes sikkerhet.

– Hvis de skulle fraktet masser fra Hestbrinken, ville de vært nødt til å kjøre opp og ned Junkerdalsura. Det er livsfarlig nå framover.

Moland nevner også avstandene, som er kortere fra det gamle bruddet. I søknaden til kommunen har PK Strøm beskrevet avstanden som halvannen til to kilometer, mens den i virkeligheten er fem kilometer. Saltenposten konfronterer PK Strøm med tallene, som finner ut at de er gale.

Feil avstand
– Det var et estimat på veien. Vi har skrevet veldig feil her, og legger oss helt flate, sier Moland, som fortsatt framholder at avstandene fra det gamle bruddet og til tollstasjonen fortsatt er en god del kortere, enn hva den er fra Hestbrinken.

– Dette har også litt med pris å gjøre. Det er dyrere for oss å kjøpe fra Hestbrinken.

PK Strøm har en frist å forholde seg til i forhold til oppdragsgiver Statsbygg, og mener det vil gå raskere å frakte grus fra bruddet de søker om å bruke.

Arbeidsmiljø
– Har dere forståelse for at Lasse Endresen reagerer på at dere ikke velger ham som leverandør?

– Det kan jeg egentlig ikke forstå, sier Moland, som har oppfattet det slik at Endresen for tiden har fullt opp med å selge til Mesta i Evenesdalen.

– Jeg ser at det er en gyllen mulighet for han å selge masse. Men vi vil først og fremst ta hensyn til arbeidsmiljø og miljøet ellers. Jeg kan ikke se at vi gjør noen feil i forhold til søknaden, sier Carl Christian Moland.

Powered by Labrador CMS