FOREGANGSSKOLE. Saltdal er første videregående skole i fylket som kan kalle seg helsefremmende. Fra venstre Elisabeth Maarnes, Elias G. Johansen, Simen Olsen, Hild-Marit Olsen, Aase Refsnes, Mathilde Tostrup og Trine Kristensen. Foto: Bjørn Are Melvik
FOREGANGSSKOLE. Saltdal er første videregående skole i fylket som kan kalle seg helsefremmende. Fra venstre Elisabeth Maarnes, Elias G. Johansen, Simen Olsen, Hild-Marit Olsen, Aase Refsnes, Mathilde Tostrup og Trine Kristensen.

Er første videregående skole i fylket som kan kalle seg helsefremmende

Saltdal videregående er en foregangsskole for andre skoler i Nordland når det gjelder fysisk og psykisk helse.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: I dag markerte Saltdal videregående skole at de er den første videregående skolen i Nordland som mottar utmerkelsen Helsefremmende videregående skole.

Går foran

Saltdal videregående skole har tradisjon for å være langt fremme og tidlig ute. I 2018 ble de den første dysleksivennlige videregående skole, og nå blir de altså den første helsefremmende videregående skolen i Nordland.

-Skoleverket sin viktigste jobb ved siden av læring, er å forberede elevene best mulig til på livet; lære dem å håndtere medgang og motgang på best mulig måte. Saltdal videregående skole erklæres nå som helsefremmende fordi skolen innfrir en rekke kriterier som bidrar til bedre psykisk og fysisk helse og som samtidig bidrar til at elevene er mer mottakelige for kunnskap og læring, sier fylkesråd Aase Refsnes (SV).

Og støttes av fylkesrådskollega Hild-Marit Olsen (Ap).

-Selv om skolens primere oppgave er å gi eleven god, variert og tilpasset undervisning, er det avgjørende at elevene har det bra med seg selv. Derfor har vi igangsatt en prosess for å videreutvikle elev- og lærlingtjenesten slik at vi kan bli enda bedre på å hjelpe ungdommen vår. At vi har innført skolefrokost er et annet viktig tiltak. Det er tydelig at de er flinke til å ta vare på hverandre her på Saltdal videregående sier Olsen.

Godt samarbeid

I følge elevundersøkelsen er Saltdal videregående skole også skolen hvor elevene oppgir å oppleve minst mobbing.

-Det er svært gledelig, og det tyder på at mange ulike aktører her på skolen gjør en god jobb; når elever, lærere, skolehelsetjeneste og skoleledelsen i fellesskap makter å ta tak, gir det resultater, avslutter Olsen.

Powered by Labrador CMS