ALLSIDIGE. Arbeidsgjengen som har pusset opp den gamle legeskyssbåten «Skjerstad» utfyller hverandre med sine kunnskaper. Fra venstre båtbygger Harald Kvalen, maskinist Per Jostein Pedersen, sokneprest Gjermund Gryt, mekaniker Gunnar Kvikstad og elektriker Knut Estensen. Foto: Maria E. Trondsen
ALLSIDIGE. Arbeidsgjengen som har pusset opp den gamle legeskyssbåten «Skjerstad» utfyller hverandre med sine kunnskaper. Fra venstre båtbygger Harald Kvalen, maskinist Per Jostein Pedersen, sokneprest Gjermund Gryt, mekaniker Gunnar Kvikstad og elektriker Knut Estensen.

Endelig er «Skjerstad» på havet igjen

Den gamle legeskyssbåten ble sjøsatt igjen fredag, etter nesten to år med oppussing.

Publisert Sist oppdatert

BREIVIK: Det var i godvær og med mange skuelystne at «Skjerstad» ble sjøsatt igjen fredag. Nå er den gamle legeskyssbåten totaloppusset, bortsett fra selve bunnen, som fortsatt var i fin stand.

Dugnadsgjengen har dermed revet mesteparten av båten, for dermed å bygge den opp på nytt igjen.

Lå på Finn

- Det så stusslig ut ei stund ja, som om det ikke kom til å bli noen båt, sier Harald Kvalen, som er båtbygger og som har styrt hele prosessen med å få båten sjøklar igjen.

Han var imidlertid ikke i tvil om at båten skulle bli flytende igjen.

Det var i august for to år siden at Per Jostein Pedersen fant noe på Finn.no som var ekstra interessant, og som lignet på den gamle legeskyssbåten fra Skjerstad.

Da det gikk opp for han hvilken båt det var, slo han til.

Fraktet via elva

Båten ble hentet i Tromsø sammen med Harald Kvalen og Gjermund Gryt, som også er i overkant båtinteressert.

Det blir da også sistnevnte, soknepresten, som skal få stå for dåpen når alt er klart.

Fredag denne uka ble den helt spesielle båten sjøsatt for andre gang. Den ble bygd i 1934 av båtbygger Johan Olsen på Storallmenningen, og deretter fraktet via elva ned til Rognan sentrum.

Blåturer og fisking

Siden gikk båten som skyssbåt for lege, prest, doktor og jordmor i Skjerstad kommunes tjeneste, fram til i 1964.

Da havnet den i privat eie, gikk en stund under navnet «Båremor». Nå har den fingerferdige båtbyggeren skåret ut bokstavene til det opprinnelige navnet «Skjerstad», som snart skal pryde styrhuset igjen.

- Den kommer ikke til å gå i fast passasjertrafikk som før, men kan gå andre typer turer som blåturer eller fisketurer, forklarer Harald Kvalen.

Kompetent gjeng

Selv gikk han båtbyggerlinja på Røkland i 1973-74 og startet sitt eget båtbyggeri i Sogn, hvor han kommer fra. Så han vet godt hva han holder på med. Samtidig får han god hjelp av de andre båteierne, en svært så kompetent gjeng.

Per Jostein Pedersen som er maskinist og leder, Gjermund Gryt som er prest og maskinist, Knut Estensen som er elektriker og kasserer og Gunnar Kvikstad som er mekaniker, altmulig-mann og styremedlem.

Flunkende nytt

De har til sammen brukt rundt 2.400 dugnadstimer for å komme i havn med prosjektet, og har fått 60.000 kroner i støtte fra Bodø kommune. I tillegg har lokalt næringsliv støttet, og flere har kjøpt seg inn som andelseiere. Saltenposten får kikke seg rundt på den så å si flunkende nye båten på 34 fot, eller ti meter.

Alt av treverk bortsett fra døra ned til lugaren er skiftet ut. Det er lyst og forseggjort med pussede kanter og tettede sprekker. Her nede, hvor det er født to barn, skal det være soveplass til fire.

- Spennende

Selve styrhuset er gjort litt større, så det skal bli plass til et toalett.

- Vi har litt mer moderne fasiliteter og ønsker at alle slags grupper skal kunne bruke denne båten, forklarer Per Jostein og Harald.

Så spent var båtbyggeren på sjøsettingen, at han ikke ønsket å ha media til stede. Han sa nei til NRK.

- Det er alltid et spennende øyeblikk, sier båtbyggeren om sjøsettingen, som imidlertid gikk helt etter boka.

Powered by Labrador CMS