ALDRI PÅ SKI. – Husk at sporene fra ski og jernbane aldri skal krysses. Det er en slags 10. fjellvettregel, råder Pål Buset i Bane NOR.Foto: Bjørn Løne/Spordrift AS
ALDRI PÅ SKI. – Husk at sporene fra ski og jernbane aldri skal krysses. Det er en slags 10. fjellvettregel, råder Pål Buset i Bane NOR.

- En familie krysser sporet rett foran et tog i 100 kilometer i timen. En pulk blir påkjørt og knust

Bane NOR skildrer ulike skrekkscenarier fra virkeligheten. Nå går de ut og advarer skiløpere mot å krysse jernbaneovergangen, selv om sikten er aldri så god.

Publisert Sist oppdatert

En familie krysser sporet rett foran et tog i 100 km/t. En pulk blir påkjørt og knust. En togfører tror han har kjørt ned to skiløpere. Dette er noen skildringene av ulike scenarier fra virkelighten, som kunne blitt skrekkscenarier.

- Vi advarer mot ulovlig kryssing av jernbanen, sier Bane NOR i en pressemelding.

Aldri ski på sporet

Midt under pandemien er det færre som reiser med tog, men det går like mange avganger, minner Bane NOR om.
- Samtidig vet vi at mange nyter høytiden på tur i naturskjønne omgivelser. Husk at sporene fra ski og jernbane aldri skal krysses. Det er en god huskeregel, råder prosjektleder Pål Buset i Bane NOR.

Han sier at togsporet kanskje virker uskyldig der det deler vidda eller dalføret i to, men her er det både livsfarlig og ulovlig å krysse.
- Skal du passere togskinnene må det skje på en planovergang, eller der det finnes vei over eller under jernbanen.

Kommer stille og fort

«Skiløper med pulk krysser sporet, mellom Ustaoset og Haugastøl. Skiløperen klarer så vidt å komme seg i sikkerhet, men pulken blir tatt av toget. Pulken inneholder heldigvis bare proviant.»

(Utdrag fra Bane NORs interne synergirapporter)

Brøytemannskaper og ansatte som driver med kontroller og vedlikehold av infrastruktur melder stadig om det samme - skiløpere glemmer at det ikke er greit å krysse jernbanen. Selv om det er tilsynelatende oversiktlig og veien rundt er lang, kan toget komme før man aner det.

TYDELIGE SPOR. Et arbeidstog jobber seg over fjell og vidder. Til høyre i bildet er synlig bevis for at skiløpere har gått vel tett på skinnegangen. Foto: Bjørn Løne/Spordrift AS
TYDELIGE SPOR. Et arbeidstog jobber seg over fjell og vidder. Til høyre i bildet er synlig bevis for at skiløpere har gått vel tett på skinnegangen.

– I gamle dager tøffet og tutet toget og du hørte det på lang vei. Dagens moderne tog lager knapt nok lyd, og innkapslet i snøfonner er det enda stillere, forklarer Buset.

Tradisjonsrik utfart

«Tog 601 var svært nær å kjøre på et par som gikk på ski i sporet, med ryggen mot toget. (…) Lokfører ga signal «tog kommer» en rekke ganger før skiløperne ble oppmerksom på toget, og kom seg ut av sporet. Toget var da så nært skiløperne at lokfører var sikker på at han ville kjøre på dem. Da toget hadde stoppet var skiløperne forsvunnet. Forholdet gikk sterkt inn på lokfører.»

(Utdrag synergirapport fra strekningen mellom Ål og Haugastøl)

Bergensbanen, Dovrebanen, Nordlandsbanen, Raumabanen, Ofotbanen – alle disse strekningene er vanligvis tungt trafikkert av folk som skal feire påske i billedskjønne omgivelser.

- Derfor er Bane NOR opptatt av å gi en sunn påminnelse om farene knyttet til ferdsel langs jernbanen. Tradisjonsrike utfartssteder som Haugastøl, Finse, Hjerkinn eller Lønsdal er både start- og sluttpunkt for mange skiturer.

Følger ikke tabellen

De minner om at gods- og arbeidstog ikke følger rutetabellen.

«Fører i tog 472 melder at en familie på ski med pulk og små barn krysset sporet like foran toget mellom Lønsdal og Bolna. Toget kom ut av en kurve i 100 km/t, og avstanden til familien var svært liten.»
(Utdrag synergirapport fra strekningen mellom Bolna og Lønsdal på Nordlandsbanen)

– Vi er stolt av jernbanens rolle i norsk friluftsliv. Samtidig er vi opptatt av å ivareta sikkerheten til både reisende og folk som ferdes nær sporet, holdeplasser og stasjoner. Går du på ski, til fots eller aker: husk at toget kommer fort og stille og at det er både farlig og ulovlig å krysse eller bevege seg i sporet, sier Buset.

Aldri trygg

Enkelte steder rapporteres det at fastboende krysser sporet og føler seg trygge, fordi de kan rutetabellen og «vet» når toget skal komme.

– Det er en dårlig idé. Folk må huske at det tidvis går godstog og arbeidsmaskiner på linja. Disse følger ikke samme tidsskjema som vanlige persontog, advarer Buset.

Powered by Labrador CMS