FLERE LADERE. Det tar enn så lenge betraktelig lengre tid å lade en elbil enn å fylle en fossilbil. Foto: Helge Simonsen
FLERE LADERE. Det tar enn så lenge betraktelig lengre tid å lade en elbil enn å fylle en fossilbil.

Synspunkt:

Elbilen er framtida, det finnes ingen tvil om det

Den norske elbilstrategien er en dundrende suksess. Nå må det bare følges opp med en infrastruktur for lading som tar suksessen i mål.

Publisert Sist oppdatert

Elbiler er fremtiden. 100 prosent.

Av og til skjer ting raskere enn man tror. Det finnes mange eksempler på det, men det mest det kanskje mest åpenbare er hvor raskt det gikk å innføre elbiler som et levedyktig alternativ i den norske bilparken.

På mange måter er Norge både et naturlig, men samtidig helt unaturlig sted å gjøre dette på. Det som snakker for å gjøre det er de store mengdene med naturlig ren kraft vi har tilgang til her til lands. Vi er heller ikke tungbedt når det kommer til det å satse på ny teknologi, og det kan man virkelig si er tilfellet med elbiler.

Samtidig kan man ikke underslå den enorme effekten avgiftsfritaket har hatt på å gå til anskaffelse av elbil har hatt. Det krever sitt BNP å gjøre en slik satsing, for selv om det i stor grad har hatt den ønskede effekten, er det slett ikke billig.

Det har faktisk fungert så bra at det første lovverket ble utdatert nesten med det samme.

Norge hadde vi det samme fritaket på en Nissan og den største Teslaen, med det smutthullet at mange kunne skaffe seg biler som muligens var utenfor deres opprinnelige budsjett.

Man skal ikke langt for å se at de norske elbilprisene slår stort sett alle andre land ned i støvlene.

Det kommer nok en regulering av dette om ikke alt for lenge, men det vil ikke ha så voldsomt mye å se for strategien om å få Norge til å velge elbiler. De nye modellene som kommer nå, som tross alt er laget som rene elbiler fra starten av., fungerer så bra at det nesten ikke er til å tro.

Der det tidligere var valg om en kostbar super-elbil for å få en rekkevidde over 40 mil, er dette nå nesten standarden overalt. Og vi kjøper dem som om vi aldri har gjort noe annet.

Da er det kanskje ikke så rart at store produsenter som Mercedes-Benz og Audi forteller at de skal lage kun elbiler fra nær framtid av. De ser skriften på veggen, og at teknologien for lading og batteriproduksjon tar store steg.

For oljenasjonen Norge er dette selvsagt litt paradoksalt, men det er ingen vei utenom.

Så, til poenget. Det selges nå 60 prosent elbiler av alt nybilsalg i Norge, og det kommer ikke til å ta lang tid før vi kommer til å få et ladebehov som er mange ganger det vi har kapasitet til i dag. Og det kommer til å bli flere som trenger å lade, fort.

Det er trengsel i sommertrafikken, og det er naturlig nok, men skal elbilstrategien fungere som staten har planlagt, må det legges til rette over hele landet, og med så jevne mellomrom at man kan komme seg alle steder.

Det er bare tull at distriktene er fiedtlig innstilt til å kjøre elbil. Jeg kan bare si det for min egen del, det å kjøre elbil fungerer ekstremt bra. Jeg eier ikke en elbil selv, men bruker ofte i jobbsammenheng.

På kort tid har vi gått fra en bil som knapt kom seg til Bodø om vinteren, til den vi har i dag som kan kjøres distriktet rundt på en hel dag. Uten å lades.

Man blir raskt klar over begrensningene i ladenettverket når man kjører på den måten. Hvis man ser på de appene som brukes for å finne nærmeste ledige sted, så er det rett og slett heller tynt både her i nord, men også i resten av landet.

Samtidig er det en åpenbar mulighet for de som ønsker at det skal komme folk til bygdene, og bruke pengene sine der. For når du må lade en halvtime, er det akkurat det som skjer.

Ta oss inn i framtida, og få bygget ut ladenettverk nå.

Powered by Labrador CMS