Arkivfoto.
Arkivfoto.

Debatt:

E6 Sørelva – Borkamo må oppstartes snarest, og senest våren 2024

Trailere på vinterføre står ofte i de bratte bakkene, og hindrer transport over Saltfjellet, noe som bedriftene i Nordland taper masse penger på.

Publisert Sist oppdatert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til e-post redaksjonen@saltenposten.no

Nye Veier ble tildel dette prioriterte prosjektet av regjeringen i 2022 og det ble øremerket en milliard til E6 Sørelva – Borkamo av totalt 6,1 milliard som ble bevilget totalt til Nye Veier.

At regjeringen løftet dette prosjektet ut av NTP, og samtidig øremerket en milliard og ba om rask oppstart av prosjektet, var nyheter som ble spredt over hele landet, og oppfattet av alle som er interessert i samferdsel, og ikke bare lokalpolitikere, som Nye Veier nå prøver å innbille folk flest.

Nye Veier viste også at prosjektet skulle prioriteres, da det hele tiden har stått som førsteprioritet på deres nettsider, og fremdeles står som prioritert prosjekt sammen med E39.

At det er startet andre prosjekt i år, som ikke var prioritert av regjeringen, er den direkte årsaken til at de hevder å ikke ha penger til å starte opp E6 Sørelva- Borkamo. Blant annet er det oppstartet et prosjekt i vår, på E6 nord for Steinkjer.

Dette er av Nye Veier prioritert foran E6 Sørelva-Borkamo, tross full bredde på eksisterende veg, og på ingen måte en farlig vei, bortsett fra en godt merket smal bro, som burde skiftes, men godt kan vente mange år til.

Nye veier har ingen mandat til å forandre på det en demokratisk regjering, som er valgt av folket har prioritert. Hvis dette diktatoropplegget er rettigheter som er gitt dem, må det fjernes med øyeblikkelig virkning, da det strider mot all sunn fornuft, og alt hva demokratiet står for.

Regjeringen må, ved neste tildeling av penger til Nye Veier, sørge for at nye penger, ca. en milliard, blir låst til prosjektet E6 Sørelva- Borkamo.

Samtidig må oppstart settes til våren 2024.

Det vil si, siden prosjektet er klargjort, må anbudspapirer sendes ut snarest i høst. Da vil man få en bedre peiling på hva prosjektet egentlig vil koste.

Vi vet også at regjeringen har gitt to milliarder ekstra til Nye Veier i år, p.g.a. stor prisstigning, noe som burde holde i massevis.

En annen ting som Finn Aasmund Hobbestand i Nye veier bør merke seg er at i Nord-Norge sitter vi ikke og venter på dødsulykkene for å vite hvor vi skal bygge.

Vi bygger for å unngå alle ulykker på veiene i størst mulig grad, og erfaringer og sunn fornuft forteller oss tydelig hvor det trenges forbedringer, og hvor det haster å gjøre noe så snart som mulig. E6 Sørelva-Borkamo er en slik strekning.

Trailere på vinterføre står ofte i de bratte bakkene, og hindrer transport over Saltfjellet, noe som bedriftene i Nordland taper masse penger på. Millioner i løpet av et år. Det haster å gjøre noe nå.

På orienteringsmøter og møte med ordfører og lokalpolitikere har Nye Veier bedyret en rask oppstart, derfor er sjokket og reaksjonene store, da det nå ikke finnes penger til oppstart, og økonomisk kaos synes å styre bedriften.

Powered by Labrador CMS