E6 STENGT. Ulykke I Berrflogtunnelen i Sørfold i 2021. Fire biler og åtte personer var involvert. Foto: Frank Øvrewall
E6 STENGT. Ulykke I Berrflogtunnelen i Sørfold i 2021. Fire biler og åtte personer var involvert.

Debatt:

E6 Fauske-Bognes må prioriteres og realiseres!

- Tunnelene har for lite høyde og bredde for en trygg og sikker trafikkavvikling.

Publisert Sist oppdatert

Hábmera suohkan – Hamarøy kommune ligger lengst nord i Salten, og grenser til Lofoten, Vesterålen og Ofoten. Gjennom kommunen går E6, som er hovedpulsåren som binder kommunene, regionene, landsdelen og Norge sammen.

All trafikk innenlands nord/sør må gjennom Hamarøy og nabokommunen Sørfold på E6, som er den eneste veiforbindelsen fra Fauske og nordover til Hamarøy. Det er ingen reelle omkjøringsmuligheter.

Videre nordover fra Hamarøy er alle veier, inkludert E6 til Narvik, avhengig av ferge. Fergeleiet på Bognes, der E6-ferga går til Skarberget, er også knutepunkt til rv. 85 og Lofast/E10 med fergesambandet Bognes-Lødingen.

Nordland fylkesting prioriterte i sitt innspill til Nasjonal Transportplan 2022-2033 for store statlige veiprosjekter i perioden 2022-2027: «Helhetlig og samlet utbygging av E6 Fauske-Bognes. På strekningen er fullføring av E6 Megården – Mørsvikbotn (Sørfoldtunnelene) og E6 Ulvsvågskaret de viktigste delstrekningene.»

Planene for utbedringer av strekningen bygger på to konseptvalgutredninger, KVU E6 Megården-Mørsvikbotn (2015) og KVU E6 Mørsvikbotn-Ballangen (2013).

Hamarøy kommunestyre har i dag, 15. desember 2022, vedtatt detaljregulering for trasévalg med tunnel under Ulvsvågskaret. Strekningen i planen er problematisk for fremkommelighet vinterstid, særlig for tunge kjøretøy. Stigningen opp til Ulvsvågskaret (212 m.o.h) er hyppig stengt vinterstid pga. berging av tunge kjøretøy.

Ved realisering av detaljreguleringen for E6 Ulvsvågskaret får man en betydelig mer trafikksikker E6 med slak kurvatur som oppfyller funksjonen til en nasjonal hovedveg.

Siden starten av 90-tallet har Ulvsvågskaret vært løpende omtalt i NVVP og senere NTP 2018-2029, men det har ikke vært avsatt midler til gjennomføring i statsbudsjettet. Hamarøy kommunestyre forventer at E6 Ulvsvågskaret tas inn i kommende Nasjonal Transportplan for snarlig realisering, nå som detaljreguleringsplan er på plass og prosjektet er å anse som gryteklart.

Det er på høy tid at Ulvsvågskaret gis prioritet og utbedres! Strekningen er ikke trafikksikker og fremstår som en alvorlig flaskehals på dagens E6. Den er svært ulykkesbelastet, særlig på vinterstid, og særlig utfordrende i beredskapssammenheng. Strekningen er krevende for yrkes-/vogntogtrafikken med mange utforkjøringer og utfordringer på grunn av kurvatur.

Fergesambandet Bognes – Lødingen er det mest trafikkerte over Vestfjorden, og E6 Ulvsvågskaret må ses i sammenheng med dette. Etter realiseringen av Tjernfjellet, er E6 over Hamarøy og videre over Tjernfjellet den korteste vegstrekningen ut mot Europa.

Realisering av E6 Ulvsvågskaret er derfor viktig for å knytte Salten nærmere Lofoten, Vesterålen, Sør-Troms og Ofoten næringsmessig, og vil gi transportøkonomiske gevinster. Lokalt vil også realiseringen av Ulvsvågskaret sikre kommunens beredskap. Slik det er i dag med mange stenginger vinterstid, blir Hábmera suohkan-Hamarøy kommune delt. E6 Megården – Mørsvikbotn, eller E6 Sørfold, er en 52 km lang strekning med 16 smale tunneler, hvorav 12 ikke oppfyller tunnelsikkerhetsforskriften. Tunnelene har for lite høyde og bredde for en trygg og sikker trafikkavvikling. Midtstripen er fjernet på grunn av manglende veibredde. Det er også nedsatt hastighet i flere tunneler av sikkerhetsmessige grunner. Når trailere møtes i tunnelene blir det bråstopp i trafikken. I tillegg til tunnelene preges strekningen av mange stigninger som særlig på vinterstid er krevende.

Strekningen er svært ulykkesbelastet, og må ofte stenges grunnet ulykker eller bilberging. Fra 2018 til 2021 har denne strekningen vært stengt i mer enn en time hele 55 ganger. Ved stenging deles altså Norge i to deler. Det er ingen reelle omkjøringsmuligheter, alternativet er en 11 timers reise via Sverige. Dette er alvorlig for sikkerhet og beredskap, og gir næringslivet store ekstrakostnader – et næringsliv som fra før av har dårligere rammevilkår enn i sentrale strøk av landet.

Hábmer-Hamarøy kommunestyre viser til at E6 Sørfold er prioritert av Statens vegvesen og i gjeldende Nasjonal Transportplan. Likevel ble det ikke bevilget midler for oppstart i 2023 til dette svært viktige samferdselsprosjektet i statsbudsjettet. Denne utsettelsen bidrar til stor usikkerhet for både befolkning og næringsliv, og vi er bekymret for konsekvensene dette medfører for sikkerhet og beredskap i regionen. Vi ber regjeringen om å finne løsninger for å sikre igangsettelse i forbindelse med revidert statsbudsjett.

Hamarøy kommune

Powered by Labrador CMS