I motorsportsanlegget i Dråvika rullet den ene bilen etter den andre inn på parkeringsplassen og manøvrerte tilhengere på plass.
En etter en kom snøskuterne ned på snøen.
Annonse
Annonse
På det som på sommeren er bilcross og motocossbane, kjørte Fredrik Sørensen tråkkemaskin for å få laget løyper og litt hopp.
Annonse
Vinterbruk av anlegget i Dråvika gitt skuterfolket muligheter for å ha det gøy uten å måtte kjøre til svenskegrensen.
Kim (26) og Glenn (29) Lund er to av de som bruker noe av fritiden sin på snøskuter.
Alltid hatt interessen
Annonse
- Jeg fikk min første da jeg var 16 og tok lappen, sier Glenn.
- Jeg begynte vel også da. Konfirmasjonspengene gikk til skuter, sier Kim.
De to Sulis-guttene har alltid hatt interessen.
- Det ble nok naturlig. Kompiser hadde skuter og man bodde jo ganske nært muligheter for å kjøre, sier de.
Men det ble stort sett i turistløypa. Det var der det var lov.
Kjøre lokale løp
VOKSER. Stadig flere dukker opp med skuter i Dråvika, og det er plass til mange mange flere.VOKSER. Stadig flere dukker opp med skuter i Dråvika, og det er plass til mange mange flere.
Når banen nå har kommet i Dråvika er de helt sikre på at det vil gjøre skutermiljøet større og bedre. Spesielt for de som ikke bare vil kjøre rolige langturer.
- Vi hadde ikke noen bane å kjøre på. For de som kommer etter oss nå kan det bli kjempebra. Vi håper å få arrangert løp her i løpet av ikke så lang tid, sier de.
Det kommer ett allerede 25. mars, men senere kan man satse på enda større arrangementer.
- Rekrutteringen er i gang. Vi ser av og til noen små med miniskuter her, sier de to.
Sliten i armene
Ute i snøen som dekker banen har Fredrik Sørensen og tråkkemaskinen fått anlegget klart til bruk. Nå tar motorbrøl over for stillheten.
Seks-sju skutere er i sving på banen. Det hoppes heftig og eksosen legger seg over Dråvika.
Annonse
Etter noen runder kommer førerne tilbake til samlingspunktet.
- Det svir i armene. Man skal ikke ha så mange runder før man kjenner det, sier Kim.
Må kunne skru litt
- Men det er litt av sjarmen også. Kjøre litt, så ta pause og skravle litt, og deretter kjøre litt mer. Det hadde ikke vært like gøy hvis man kunne kjøre med full gass sju timer i strekk, sier han.
Dette er hobbyen deres og de har det veldig artig sammen med resten av klubben.
SAMLES. Jevnlig samler skutercross-folket til trening i Dråvika og stadig flere bruker anlegget som ligger mellom Fauske og Sulitjelma.Espen Johansen
Noen blir avbrutt med litt teknisk trøbbel. Det er en del av hobbyen det og.
- Man må ha interessen, for det blir fort en god del skruting, sier Glenn.
Fart, ikke komfort
For crosskjøring i Dråvika sliter en skuter på helt andre måter enn en rolig langtur. Dempere og fjæring får juling i ett sett.
- Skuterne vi bruker her er kortere enn de typiske tur-skutere. Stivere fjærer gjør dem mindre behagelige, men lettere og artigere å manøvrere. De er bygd for fart og humper - ikke for komfort, sier de to.
I vinter skal de kjøre de to gjenstående løpene i Sulis-crossen. Kanskje blir det også en tur til Mo eller Sverige.
Litt lyst til å satse
- Jeg har litt lyst til å satse litt mer på løp, men da må jeg nok trene mer. Ikke bare på kjøringa, jeg burde sikkert trent kondisjon og styrke også, sier Glenn med et smil som tyder på at slikt kanskje ikke er det enkleste å komme i gang med.
Det er liksom mye mer gøy å bare kjøre...
- Å være i dårlig form gjør at man blir fortere sliten og ukonsentrert. De beste i bransjen, de som kjører profesjonelt, er toppidrettsutøvere, skyter Kim inn.
Men det er trening i å bare kjøre også. At banen i Dråvika ligger så nært både Fauske og Sulitjelma, der de fleste aktive holder til, hjelper godt på.
Brenner for det samme
- Miljøet her er veldig bra. Vi er blitt en gjeng som brenner for det samme og håper på enda flere. Om noen vil prøve så kan de kjøpe en dagslisens og komme hit en tur. Så får de se om de liker det, oppfordrer Kim og Glenn.
Skuterne er modifisert for sno-cross. Akselrasjon teller mer enn toppfart.
- Det er jo mange korte strekninger på en bane. Og mange svinger. Det gjør at høy gjennomsnittsfart er mye viktigere enn høy toppfart, slår de fast.
Mekker sjøl
Begge to er utdannet mekaniker. Det er en fordel når ting må fikses.
HOBBY. Skuterinteressen har alltid vørt der hos Glenn og Kim Lund. De kjører sammen og mekker sammen. At begge er mekanikere er ikke noen bakdel når motorsport er hobbyen. Alle foto: Espen JohansenHOBBY. Skuterinteressen har alltid vørt der hos Glenn og Kim Lund. De kjører sammen og mekker sammen. At begge er mekanikere er ikke noen bakdel når motorsport er hobbyen. Alle foto: Espen Johansen
- Det kommer godt med, smiler de to.
Dersom det skal kjøres løp eller man tar en tur til svenskegrensen, så tar det gjerne en hel dag eller en helg.
Ting skal klargjøres og pakkes og det skal kjøres langt. - Dråvika ligger så nært at hit kan man jo dra på impuls, og fortsatt ha tid til andre ting på en lørdag. Det er helt ypperlig, sier Kim og Glenn Lund.
Veldig gøy
Så tar Kim på seg hjelmen og vrenger skuteren ut på banen. Melkesyra i armene er borte, og det er klart for nye runder, nye hopp og ny produksjon av adrenalin.
Sett utenfra virker dette som et av de aller triveligste miljøene man kan drive en hobby i her i Indre Salten.
De har det rett og slett veldig gøy, gjengen i Dråvika.