NOK MANGE. - Hvor mange må vi miste før denne veistrekningen blir ombygd, spurte Leif Lindstrøm her på ulykkesstedet hvor det var dødsulykke for ei uke siden. Foto: Arild Bjørnbakk
NOK MANGE. - Hvor mange må vi miste før denne veistrekningen blir ombygd, spurte Leif Lindstrøm her på ulykkesstedet hvor det var dødsulykke for ei uke siden.

Synspunkt:

Dødsveien tok liv igjen

Hvor mange liv må gå tapt på det som etter hvert har blitt en dødsvei?

Publisert Sist oppdatert

Hvor mange liv må gå tapt på det som etter hvert har blitt en dødsvei, strekningen Sandvika - Sagelva mellom Fauske og Bodø, spurte Leif Lindstrøm i torsdagens Saltenposten.

Den erfarne politikeren og sjåføren som har 12 år bak seg i trafikksikkerhetsutvalget i Nordland, sitter på orkesterplass på Kistrand midt i den farlige strekningen.

Leif Lindstrøm vet bedre enn svært mange andre om hver farlige sving og strekning på denne veien. Han har gang på gang ropt alvorlig varsku.

- Bare flaks har berget oss fra flere dødsulykker, var Lindstrøm sin klare melding torsdag. Han minte om at for bare tre uker siden var havnet ei mor med to barn på taket og var bare sekunder fra å bli meid ned at et vogntog.

For vel ei uke siden skjedde den ulykken som vi lenge har fryktet. Sørfoldmannen som var på vei hjem fra jobb i Bodø til Sørfold kom aldri hjem og han døde senere av skadene. Et nytt offer på denne strekningen som har tatt alt for mange liv.

I år blir det tre barn som skal feire jul i Sørfold uten sin pappa. Det er den brutale sannheten og noe å tenke på for alle de som har noe med denne veistrekningen å gjøre.

For etter min oppfatning burde strekningen Sandvika - Sagelva, det jeg nå betegner som dødsveien, vært det første som Vegpakke Salten tok for seg. Dette er den farligste strekningen, og der de flest ulykker skjer. Jeg har ikke tall på hvor mange ulykker jeg har skrevet om på denne strekningen. Fem av dem har vært brutale dødsulykker.

Det var et svært dårlig jubileum vi feirer i Salten i vår, et jubileum som omfatter 70.000 personer på en negativ måte.

For det er i år 10 år siden Vegpakke Salten i sine opprinnelige planer skulle vært ferdig. Da skulle vi hatt på plass dette stykket vei mellom Fauske og Bodø.

Vi er en arbeidsregion i Salten og skulle selvsagt hatt best mulig kommunikasjon innen regionen for at de mange som pendler hadde kommet raskest og lettest mellom. Dette fortalte jeg i en kommentar i april i år.

Den gang hevdet jeg at det prosjektet som har blitt mest skadelidende på Vegpakke Salten er strekningen Sandvik - Sagelva.

Selv med de forsinkelser som har vært på dette prosjektet var det mange som hadde håp i 2009, da prosjektet var ferdig regulert.

Enda større var optimismen da dette prosjektet fikk penger til start i 2011. Men den gang ei. Pengene har blitt flyttet tre ganger. Første gang av Statens Vegvesen selv, andre gang av den rødgrønne regjeringen og tredje gang av den blåblå regjeringen.

Dermed må de alle ta ansvar for at vi har ei veistrekning som svært mange er redd for å kjøre. Det nytter ikke å sette ned fartsgrensen til 70 kilometer, sende pengene som skulle gått til utbedring til andre steder. De som har vært med på dette, politikere som byråkrater må alle være med å ta ansvar for at denne strekningen har blitt en dødsvei. Det er den brutale sannheten.

Selv om det politiske Fauske ikke har noe ansvar for denne veistrekningen ut over sin deltakelse i Vegpakke Salten, så syns jeg de er både alt for snille og tannløse i denne saken. De burde etter min oppfatning ropt opp høyt og tydelig at de ikke godtar lenger disse utsettelsene.

Det at vi hører lite fra Bodøs politikere i denne saken er forståelig. For de har fått det slik de vil. Deres internveier i Bodø med tunneler blir fikset av vegpakke Salten. Det går selvsagt foran den livsfarlige veien Sandvika - Sagelva. Fotobokser og 70-kilometer har uten tvil tatt ned ulykkestallene på denne strekningen. Samtidig har det vært alt for mange nestenulykker og nå tror jeg flaksen er oppbrukt. Jeg frykter flere skal bli ofre på det jeg betegner som dødsveien.

Powered by Labrador CMS