GLAD I PLASSEN. Frode Alstad synes det er flott at det er kommet en døgnhvileplass for langtransportsjåførene på FAuske, men han stiller større krav til Vegvesenets håndtering av plassen. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
GLAD I PLASSEN. Frode Alstad synes det er flott at det er kommet en døgnhvileplass for langtransportsjåførene på FAuske, men han stiller større krav til Vegvesenets håndtering av plassen.

- Dette er ikke en døgnhvileplass

- Døgnhvileplassen er blitt en rasteplass for «Hvermansen», en svært kostbar rasteplass. Nå må Vegvesenet ta grep.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det sier langtransportsjåfør Frode Alstad (46) fra Stjørdal. Han er av de mange yrkessjåførene som benytter plassen flittig.

- Kjempefin plass

Han er veldig glad for tilbudet som gir mulighet til å dusje, gå på toalettet og lage seg mat.

- Det er kjempefint at vi har fått en sånn plass, og plassen er kjempefin, men jeg er redd den ikke blir værende fin, sier Alstad og peker spesielt på to forhold.

Kasserolledusj

- Det burde vært en bom, som vi brukere har kode til, for å sikre at ikke utenforstående kommer inn. For det første kastes det søppel her, sånn at det ofte flyter rundt søppeldunkene. For det andre kommer det ofte biler med støyende musikk mens yrkessjåførene prøver å sove, sier Frode Alstad.

Han reagerer også på at busslaster med folk stopper for å gå på do.

Griser i dusjen

I tillegg mener han det burde det vært skiltet også på de utenlandske langtransportsjåførenes språk. De skjønner ofte ikke engelsk eller tysk.

- Og vi registrerer at mange av dem ikke har samme forhold til hygiene som nordmenn. Å vaske kasseroller og stekepanner med fett i dusjen er et eksempel. Noen ganger sånn at dusjen går tett. Han er også redd smittefare når man vasker alt mulig og griser til i dusjen.

Gnisninger

Frode Alstad sier at dette medfører gnisninger mellom norske og utenlandske sjåfører, og at dette kunne vært løst med enkle instruksjoner og enkle regler, forklart på sjåførenes eget språk. De fleste av dem er fra Romania, Polen eller Baltikum.

- Det er en kjent sak at de utenlandske transportselskapene presser norske selskaper på pris, og det snakkes my om sosial dumping. Men det er en annen sak, sier Frode Alstad.

Han tror det er bedre å legge til rette for at begge gruppene skal ha gode forhold, enn at gnisningene mellom dem skal øke.

Feil bruk

Han reagerer også på at lokale sjåfører lar biler og hengere stå på døgnhvileplassen mens de selv er hjemme og sover. Det opptar plasser sånn at døgnhvileplassen stadig er full.

Alstad etterlyser oftere søppeltømming, mer kameraoveovervåking, mer belysning, men først og fremst bom og forståelig skilt med regler.

10 millioner

Han viser til at alt dette er på stell på døgnhvileplassen på Buktamoen ved Bardufoss.

Alstad sier at han har tatt opp saken med Statens Vegvesen, men får bare til svare at sjåførene selv må ordne opp i dette.

- Det fungerer ikke, sier Frode Alstad.

Den asfalterte plassen med 12 vogntog-plasser sto klar til bruk høsten 2014, mens bygget var ferdig et års tid senere. Hele prosjektet kostet cirka 10 millioner kroner.

Ikke bom

Byggeleder Roald Birkeli i Statens Vegvesen forteller at hvileplassen er for alle veifarende.

- Det er ikke aktuelt med bom. Dette er ikke bare en døgnhvileplass for langtransportsjåfører, det er også et offentlig toalettilbud, sier han.

Derimot varsler han at det kommer opp skilt som gir klare konsekvenser i form av bøter dersom reglene brytes.

- På de språkene som de utenlandske trailersjåførene kan?

- Da ville det blitt 20 språk, så det går ikke.

-
Det sies at de fleste er fra Romania, Polen og Baltikum?

- Det er likevel ikke aktuelt å skilte på så mange språk.

- Får dere da bukt med problemet?

- Ja, med de rette sanksjoner i form av bøter.

- Blir det oftere tømming av den store søppeldunken ute?

- Den blir tømt ved behov, som den har blitt. Det kan skje etter helg at det går en halv dag med overfylt dunk, sier Roald Birkeli.

Om Buktamoen ved Bardufoss sier han at det er en privat plass som ikke Vegvesenet har noe med å gjøre.

Powered by Labrador CMS