ARTIG. Selv om aktiviteten på Newton-rommet har vært begrenset, er det mye som har skjedd innenfor Newton og realfagsatsinga i koronatiden. Her får Jennifer Lopes Mohaug og Joakim Strand-Mathisen holde på med Micro:Bit. Foto: Bjørnar A. Pettersen
ARTIG. Selv om aktiviteten på Newton-rommet har vært begrenset, er det mye som har skjedd innenfor Newton og realfagsatsinga i koronatiden. Her får Jennifer Lopes Mohaug og Joakim Strand-Mathisen holde på med Micro:Bit.

Det var ikke alt som stoppet opp da landet stengte ned

På tross av at mange planer måtte endres, deltok langt flere barn og unge enn vanlig på Newton-aktivitet i Sørfold forrige skoleår.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Skoleåret 2019/2020 var det 277 elever som deltok på aktiviteter i regi av Newton-rommet i Sørfold. Da alt stengte ned 12. mars 2020 ble det slutt på bedriftsbesøk, og bruken av Newton-rommet på Straumen skole ble redusert.

- I stedet for å bruke rommet som møteplass, har vi tatt aktiviteten
ute på skolene. Derfor har hele
439 elever hatt Newton-aktivitet i 2020/2021, sier Bjørnar A. Pettersen, Newton-lærer og realfags-
koordinator.

Endret opplegg

- På grunn av den nye læreplanen, må Newton-moduler være godkjent sentralt. Mineralmodulen vår var den første som ble godkjent etter de nye reglene, opplyser han.

Bjørnar A. Pettersen hadde tirsdag en orientering for kommunestyret om Newton-rommet og realfagssatsinga i Sørfold. På grunn av nye planer og regler, har de måttet legge om mye, og har ikke fått satt
det ordentlig i gang på grunn av
korona.

I Sørfold har de også hatt egne moduler om blant annet laks. Selv om modulene skal godkjennes sentralt, ser det ut til at de likevel kan få fortsette med noen av de lokale variantene.

Savner samarbeid

- Vi var inne i et godt spor og fikk mange positive reaksjoner på det vi jobbet med, men så fikk vi et lite skudd for baugen, sier Pettersen.

De påvirkes også av at Newton Fauske er lagt ned.

- Vi savner dem, for de var en nær samarbeidspartner.

Det er ikke så mange aktive Newton-rom i Indre Salten, men Pettersen håper at Beiarn og Saltdal kommer i gang etter hvert.

Planlegger tur

En positiv nyhet som Bjørnar A. Pettersen kom med var at Vitensenteret på Mo har startet opp og at innholdet deres likner mye på temaene de jobber med i Sørfold.

- Planen er at 5. klassingene skal besøke Vitensenteret for å ha en energidag. Det kommer garantert til å bli en opplevelse. Vi jobber dessuten i lag om en ny Newton-modul, forteller han.

De samarbeider også med elektrolinja på Saltdal videregående skole ved at 9. klassinger får være elektrikere for en dag.

Legges merke til

Saltenposten har tidligere omtalt Lektor2-prosjektet der elevene skal løse en problemstilling for Sisomar som handler om hva man kan bruke fiskebæsj til. Løsningen skal presenteres 21. februar i Rådhussalen.
-Realfagssatsinga blir lagt merke til, blant annet gjennom Newton-
nettverket nasjonalt og internasjonalt, sier Pettersen.

Powered by Labrador CMS