I EGEN BIL. Når Jorun og Kjell Sverre Jakobsen drar på tur med bobilen, kjører de ulovlig om de tar med sønnen Stein og barnebarna Theodor og Thea. Da må de tre kjøre i egen bil hvor de også må ha med alt utstyr for turen. Foto: Arild Bjørnbakk
I EGEN BIL. Når Jorun og Kjell Sverre Jakobsen drar på tur med bobilen, kjører de ulovlig om de tar med sønnen Stein og barnebarna Theodor og Thea. Da må de tre kjøre i egen bil hvor de også må ha med alt utstyr for turen.

Det kan bli dyrt å bryte regelene for sitteplasser

(FAUSKE) Sengeplasser, ikke antall setebelter, avgjør hvor mange passasjerer du kan ha med deg i bobilen.

Publisert Sist oppdatert

Det kan koste deg dyrt å kjøre med flere enn bobilen er registrert for.

Avgift-systemet

Kanskje er du ny på bobil-markedet og stusser. I vognkortet står det at bobilen er registrert for bare tre personer, mens det er sitteplasser - med setebelter - til fire, skriver magasinet Motor.

- Det skyldes det norske avgiftssystemet, forklarer overingeniør Afshin Khodabandeh i Statens vegvesen, til Motor og viser til forskrift om engangsavgift på motorkjøretøy.

- Campingbiler er i en annen og lavere avgiftsklasse enn vanlige personbiler. For å kunne defineres som bobil eller campingbil, stilles det noen klare betingelser. Blant annet må ikke antall registrerte sitteplasser overstige liggeplasser.

Ikke som personbil

- Betyr det at man kjører ulovlig hvis man har med seg flere passasjer enn det bilen er registrert for?

- Ja, det gjør det, bekrefter Thor Kristian Nordhagen, daglig leder i Tekno Maskin, en av de store aktørene på bobilmarkedet.

- Stort sett alle bobiler vi selger er utstyrt med fire eller fem seter med setebelter. Bilen kan likevel aldri bli registrert for flere enn det er sengeplasser til, forklarer han.

Feriebil

I så fall må bilen registreres som en vanlig personbil, og da blir avgiften en helt annen.

- Det skyldes at dette er en norsk særavgift. Reglene i Europa der de fleste bobilene blir produsert, er helt annerledes.
Grunnen til at engangsavgiften på bobiler er lavere enn på personbiler, er at bobilen er en typisk feriebil.

Tilleggsavgift

Men derfor skal den heller ikke kunne erstatte en vanlig personbil i det daglige. Og det gjør at det er en begrensning på antall personer den er registrert for.

Kjell Sverre Jakobsen sier til Saltenposten at dersom han bryter disse reglene i Sverige blir det 2.000 kroner i bot fra første kilo og om du risikerer å miste lappen om du har for mange kilo overvekt.

- Blir du tatt i kontroll med flere passasjerer enn bobilen er registrert for, blir du rapportert til Skatte-
etaten. De vil de gjøre en vurdering ut fra hver enkelt situasjon, men du kan bli avkrevd en tilleggsavgift på flere hundre tusen kroner, sier Afshin Khodabandeh til Motor.

Powered by Labrador CMS