HELT LIKT. Bildene fra de tre stasjonene på Fauske er tatt med bare noen få minutters mellomrom torsdag ettermiddag. Her Esso og Shell. Foto: Stig Bjørnar Karlsen
HELT LIKT. Bildene fra de tre stasjonene på Fauske er tatt med bare noen få minutters mellomrom torsdag ettermiddag. Her Esso og Shell.

Starter etterforskning av drivstoffsalget:

- Det er lovlig å følge konkurrenten

(FAUSKE) - Det er ikke ulovlig å observere konkurrentens pris, og så tilpasse seg.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Marita Skjæveland til Saltenposten. Hun er nestleder for avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet.

På Fauske kan vi registrere at de tre stasjonene, Esso og Shell, som ligger rett overfor hverandre, og Circle K, så godt som alltid har nøyaktig samme pris på bensin og samme pris på diesel.

Nasjonalt nivå

Tidligere denne uka kom nyheten om at Konkurransetilsynet har startet etterforskning av drivstoffmarkedet. De skal finne ut om det foreligger brudd på konkurranselovens paragraf 10 om ulovlig samarbeid i form av fastsettelse av priser.

- Det er en etterforskning på nasjonalt nivå, ikke for spesielle geografiske områder.

For at det skal være ulovlig, må det ha vært en eller annen form for kontakt mellom konkurrenter som fører til en samordnet atferd. Det har vi mistanke om at de har, og det er det vi nå etterforsker, sier Skjæveland.

Ikke prates

- Men når alle tre stasjonene, for eksempel på Fauske, følger hverandre hele tiden, er ikke det prissamarbeid?

- Det kan godt være at konkurransen ikke er optimal. For eksempel at alle vet at hvis de setter ned prisen, så gjør konkurrentene det samme, og dermed lar være.

Man bryter en grense hvis man har kontakt og blir enige om hvordan det skal være framover. Det er viktig at ingen får kunnskap om hva konkurrentene gjør i framtida, sier Marita Skjæveland.

Vil ta tid

Konkurransetilsynet understreker
at å åpne en etterforskningssak ikke innebærer at de er skyldig i lovbrudd. Det er det som nå skal avdekkes om de er.

- Etterforskningen er omfattende og vil ta tid, sier Marita Skjæveland. Siden 2016 har konkurransetilsynet drevet særskilt markedsovervåkning av drivstoffmarkedet.

Styres sentralt

Prisene på pumper og prismaster på bensinstasjonene på Fauske styres og endres fysisk sentralt fra Oslo.
Det bekrefter både Tove Eliassen på Cirkle K og Stein Halvorsen på Esso. Etter det Saltenposten erfarer gjelder det samme for Shell.- Vi har ingenting med prissettingen og prisendringene å gjøre. Alt styres og endres via en datamaskin i Oslo, sier Tove Eliassen, daglig leder på Circle K på Fauske.

- Mange tror nok at vi setter priser, men vi er bare glad når prisen går ned. D blir både vi og kundene fornøyde, sier hun.

Daglig leder på Esso på Fauske, Stein Halvorsen, sier at også hos dem styres alt fra sentralt hold.

- Men på Fauske følger vi med konkurrentenes priser, og rapporterer dem inn sentralt. Det gjør vi flere ganger hver dag, sier han.
- Er du engstelig for at Konkurransetilsynet nå skal etterforske bransjen?

- Nei, det er ikke første gang det skjer, sir Stein Halvorsen.

Powered by Labrador CMS