ENORMT SALG. ATV-salget har gått langt over forventningene for de ansatte ved Palfinger-senteret på Fauske. Fra venstre Stig Vidar Pettersen, Håvard Hammarfall, Asgaut Pedersen og Geir Arne Olsen. Alle foto: Stig Bjørnar Karlsen
ENORMT SALG. ATV-salget har gått langt over forventningene for de ansatte ved Palfinger-senteret på Fauske. Fra venstre Stig Vidar Pettersen, Håvard Hammarfall, Asgaut Pedersen og Geir Arne Olsen. Alle foto: Stig Bjørnar Karlsen

De har solgt 104 firehjulinger på ett år

ATV-salget har tatt helt av hos Palfinger på Finneid. - Det ble langt over det vi forventet, sier Geir Arne Olsen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE Han er avdelingsleder på Palfinger Norge avdeling nord på Finneid i Fauske. Det hele begynte med at de kom over et ledig agentur på merket CF Moto. For Palfinger, som har fem ansatte, driver først og fremst med påbygging og service av lastebilkraner.

10. mai 2017 solgte de den første ATV-en, og det bare fortsatte. Sist uke passerte de 100. Den siste uka har de solgt én hver dag. Akkurat nå har de problemer med å levere det som bestilles.

ATV og UTV

ATV er det mest kjente. Der sitter eventuell passasjer bak føreren, som svinger med et styre, som på en motorsykkel. Begrepet kommer av All Terrain Vehicle, og UTV står for Utility Task Vehicle, altså kjøretøy henholdsvis for alt mulig terreng, og nyttekjøretøy.

Rundt 15 prosent av salget er UTV-er. Der sitter eventuell passasjer på siden av føreren, som på en bil, og man styrer med et ratt. Noen av UTV-ene har også overbygg, og noen har platting med eller uten tipp. Alle leveres med hengerfeste og de kan dra 300 kilo hengerlast.

I tillegg til 104 maskiner, har de solgt mye tilleggsutstyr til dem. Det dreier seg om tømmerhengere, vanlige hengere, sandstrøere, grove gressklippere som tar kratt, snøskjær og snøfresere.

Mang slags bruk

Snittprisen for et sånt kjøretøy levert på Fauske er 75.000 kroner, og de fleste ligger nært det tallet. Men det finnes både billigere og dyrere maskiner.

Geir Arne Olsen beskriver en allsidig kundegruppe for de 104 solgte maskinene. Frititid og hytter, gårdsbruk, pendling. Øyer med veier der det er vanskelig med bil, tømmerskog, snørydding og lettere landbruksarbeid.

- Noen kjøper også ATV som en bil nummer to, kanskje for å kjøre på jobb. De kan få asfalthjul i stedet for terrenghjul

Ikke avgifter

ATV-ene og UTV-ene er registrert som traktor, og de kan kjøres av de som har vanlig bilsertifikat. Man må ikke betale bompenger eller årsavgift for dem. De er heller ikke underlagt EU-kontroll. De er plombert på 60 km/t, mot tidligere 45 km/t.

Det nye agenturet har også gjort at Palfinger har investert i løftebord, bukker, diagnoseutstyr og alt som trenges for å ta service på maskinene. De har også bygd opp delelager.

Ikke hjelmpåbud

- Det har jo vært en del ulykker med ATV, også alvorlige. Hvordan er sikkerheten ivaretatt?

- Det er ikke påbudt med hjelm, men vi anbefaler det. Ulykkene jeg kjenner til har skjedd i bratt og ulendt terreng. Det er en styrke at ATV-ene kommer seg fram over alt, men det gir også større risiko. UTV-ene er utstyrt med veltebøyle, noe som øker sikkerheten, sier Geir Arne Olsen.

Powered by Labrador CMS