ENDELIG PÅ VEIEN. Da Geir Isaksen (t.v.) ikke lenger kunne kjøre motorsykkel på grunn av et hjerneslag, tok kameraten Bjørgulf Nymo affære. Etter å ha prøvd å få tak i en ferdigbygget trike til Geir uten å lykkes, bygget han like godt om Harleyen som Geir kjørte før han ble syk.
Torger Karlsen
Da Geir ble rammet av slag, tok vennen affære for å få han tilbake på motorsykkelen
Dette er en historie om godt vennskap og en helt spesiell motorsykkel.
FAUSKE: Fauskeguttene Geir Isaksen og Bjørgulf Nymo er to gode venner, og har beholdt interessen for motorsykler siden tenårene på 70-tallet.
I juli 2014 fikk Geir et hjerneslag som delvis lammet han i venstre side, og satte en stopper for fortsatt å kunne kjøre motorsykkel.
Det var en stor nedtur da han fikk beskjed fra legen om at han aldri kunne få tilbake førerkortet for motorsykkel. Dermed motorsykkelen ble stående i kjelleren hos Geir fra 2014 til 2017 uten at den var i bruk.
Turglad
Geir er en aktiv person, og det hører med til historien at du ofte kan treffe han på tur ute i butikken, eller på tur i marka både sommer og vinter.
- Man må ta det som det er, ikke gi opp og gjøre så godt man kan, sier han om sin situasjon. Jeg blir jo aldri helt bra, men trener og forsøker å være aktiv og holde kroppen vedlike slik at jeg ikke blir verre, forteller han.
- Siden august 2015 har jeg gått 144 turer til Helskaret, 148 turer til Kvitheia, to turer til Steinfjellet og tre turer til Storsteinfjellet. Som en motivasjon fører Geir en oversikt over turene, vær og temperatur, tar bilder fra turen og sender ofte en oppdatering til Bjørgulf over hvor han er.
Felles interesse
Geir og Bjørgulf ble kjent med hverandre gjennom felles venner og gjennom interessen for motorer, motorsykler og biler. På 70-tallet var det Suzuki 550 og Honda 750 som gjaldt for Geir, og Honda 750 for Bjørgulf. Men for Geirs del aller først en moped av typen Tempo Swing 50 cm3.
Etter hvert anskaffet de seg begge nye og større motorsykler. Geir en Harley Davidson FXST 1550, og Bjørgulf en Harley Davidson FLSTC Heritage Soft Tail 1600 som etter hvert er mye ombygd og påkostet. Så det er stor forskjell både i motorstørrelse og teknologi fra Geirs tidligere Tempo Swing til kjøredoningene de har i dag. Men vennskapet består!
Ideen
For tre år siden så Bjørgulf plutselig en mulighet. Han ville ha Geir med på tur og spurte hvorfor han ikke kjøpte seg en trike. En trike er en motorsykkel med tre hjul.
- Du kan jo kjøre trike på bilsertifikatet du fikk tilbake!
Det viste seg imidlertid å være få triker til salgs, og de var i tillegg svært kostbare. På den måten kom ideen om å bruke Geirs gamle motorsykkel og bygge en trike selv. Så Geir sa ja takk til Bjørgulfs tilbud om at han kunne bygge om hans gamle motorsykkel.
Teknisk avansert
Det skulle imidlertid vise seg å bli litt av en jobb. Dialog og samarbeid med Statens vegvesen ble etablert for å sikre godkjenning i Norge etter ferdigstillelse av ombyggingen. Bakaksel med uavhengig fjæring ble bestilt fra USA tilpasset Geirs sykkel.
Ifølge produsenten er dette den eneste triken i Norge med uavhengig fjæring. Det gjør den mer trafikksikker.
Stått i ro
Den opprinnelige motorsykkelen bar preg av å ha stått ubrukt, og deler av det elektriske anlegget hadde korrodert og måtte skiftes ut. Bjørgulf måtte blant mange andre oppgaver også skifte simmer-ringer som var tørket ut. Nytt fordekk måtte også anskaffes og byttes. Det var mye som måtte gjøres, og en stor jobb. Slik motorsykkelen står i dag er den så godt som fullført. Kun noen små endringer gjenstår i deres felles byggeprosjekt.
Etter montering og tilpasning av deler, og etter at sykkelen var kjørbar og godkjent av Statens vegvesen, ble oppgaven å tilpasse triken til Geir. Tilpasning av fothvilere, bremsepedaler og installasjon av fotbrett gjorde bruken av motorsykkelen lettere. Og det er viktig. Med en totalvekt på 1/2 tonn er det et stort ansvar for Geir når han er ute med triken.
Livskvalitet
Triken gir Geir en motorsykkelfølelse, og er det nærmeste han kommer en slik opplevelse. Føler du at det Bjørgulf har gjort bidrar til å påvirke din livskvalitet?
- Ja, det gjør det jo veldig! Man ser jo at man klarer å mestre sykkelen. Det er jo ikke like artig som å kjøre vanlig motorsykkel, men artig er det! Man får jo frihetsfølelsen, og kan ta seg en tur når man får lyst til det. Kommer meg ut og treffer andre, både motorsyklister og folk flest!
- Og så har jeg stor tillit til Bjørg-
ulf. Han gjør alt veldig ordentlig, kanskje bedre enn på et verksted. Der er det ingen tilfeldigheter. Og triken er blitt skikkelig fin.
- Større enn meg sjøl
- Du har lagt ned utallige arbeidstimer i ombyggingen av Geirs motorsykkel. Hvordan vil du beskrive det å ha hjulpet Geir til å realisere motorsykkeldrømmen?
- Det har på ingen måte vært et offer, men en stor glede å kunne se Geir kjøre motorsykkel igjen. Har lagt ned mange arbeidstimer, det har vært utfordringer gjennom ombyggingen, og har lagt mye av meg selv og min erfaring i denne triken. Men det er fint å kunne bidra til noe som er større enn seg selv.
Som Robert Pirsig sier i sin bok, "Den mest moralske av alle aktiviteter er å skape rom for at livet kan gå framover". Moral: Gode venner er viktig! Og felles interesser kan være positivt for et varig vennskap.
Lørdag 1. juni treffer du Geir, Bjørgulf og triken på Fauske Motorshow.