MED I PROSJEKT. Mona Rakvaag (t.v.) og Jorunn Jakobsen har vært kollegaer i en eller annen ferskvaredisk siden midten av 80-tallet. Nå er de som ansatte hos Coop Mega på Fauske med i et nytt prosjekt som blant annet skal minske matsvinnet. Foto: Helge Simonsen
MED I PROSJEKT. Mona Rakvaag (t.v.) og Jorunn Jakobsen har vært kollegaer i en eller annen ferskvaredisk siden midten av 80-tallet. Nå er de som ansatte hos Coop Mega på Fauske med i et nytt prosjekt som blant annet skal minske matsvinnet.

Coop Mega Fauske vil ha dine miljøidéer

Coop Mega-butikken på Fauske er én av seks butikker som er med på et nytt prosjekt der ett av målene er å redusere matsvinnet.

Publisert Sist oppdatert

I høst lanserte Coop Mega et bærekraftprosjekt, der ulike tiltak for blant annet å redusere matsvinn testes ut i butikk.

Coop Mega Fauske har nå fått på plass tre ulike Matreddere, skriver Coop Nordland i en pressemelding.

Matredder`n 40 prosent der varer med kort holdbarhet settes ned med 40 prosent.

Matredder`n frukt og grønt er frukt og grønnsaker som selges til 10 kroner kiloen. Dette er varer som fremdeles er gode nok til å spises der og da, men som butikken ellers ville ha måttet sendt til biogass eller kompostering.

Matredder`n restepanne er en varmrett som er laget av råvarer med kort holdbarhet.

- Vi har hatt nedprising av varer over lang tid, og det har gitt veldig gode resultater, men vi tester nå også ut Matredder`n frukt og grønt og med restepanne. Alle de tre tiltakene er tydelig merket i butikk, slik at det blir enklere for kundene våre å bidra til å redde mat, sier Barbro Salemonsen, butikksjef i Coop Mega Fauske.

Butikken har også opprettet en egen Facebook-gruppe med navn «Bærekraftreisen på Coop Mega Fauske», der medeiere og kunder oppfordres til å komme med innspill og ideer til hvordan man kan utvikle bærekraftige løsninger i butikk.

- Coop eies av kundene, og vi vil skape et aktivt medeier- og kundeengasjement der våre kunder og medeiere kan være med å påvirke direkte hvordan man tar ut ulike løsninger i butikk. Jeg håper mange synes dette er interessant og legger ut sine idéer og forslag på Facebook-gruppen, sier Salemonsen.

Powered by Labrador CMS