GEBYR. Camilla Brunstad betalte parkering ved Fauske Hotell i god tro på at alt var i orden. Bilen hun betalte for befant seg i Bodø. Foto: Frank Øvrewall
GEBYR. Camilla Brunstad betalte parkering ved Fauske Hotell i god tro på at alt var i orden. Bilen hun betalte for befant seg i Bodø.

Camilla hadde betalt parkering - men fikk bot

Å betale parkering for feil bil i appen Easy Park kan fort bli dyrt.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Onsdag 12. februar betalte Camilla Brunstad med appen EasyPark parkering for feil bil utenfor Fauske hotell. Det endte med et gebyr på 600 kroner.

- Det skal sies at jeg ikke klandrer vedkommende som har skrevet ut ebyret, for han eller hun har bare gjort jobben sin og gjort den rett, sier Brunstad til Saltenposten.

Prøvde å klage

Brunstad ringte til parkeringsansvarlig i Fauske kommune og fikk beskjed om at det var mulig å klage på gebyret. Hun fikk et vedtak om avslag tilbake. Der presiseres det at det er bilisten sitt ansvar at de betaler for riktig bil.

- Jeg har ikke gjort noe kriminelt, jeg har gjort en menneskelig feil som veldig mange kan gjøre, sier Brunstad.

Ingen refusjon

Brunstad forklarer at hun selvfølgelig skal betale gebyret, men synes det er unødvendig strengt. Ikke kan hun få refundert de 88 kronene hun brukte på parkeringen heller.

- Poenget er at jeg faktisk har betalt parkering og det burde taes hensyn til, mener Brunstad.

En prinsippsak

Hun forklarer at hun var i en stressende situasjon da hun betalte parkering. Hun hadde dårlig tid og betalt uheldigvis for en bil som på det tidspunktet var i Bodø.

- Uansett hvordan du vrir og vender på det så har jeg betalt parkering, men dessverre for feil bil. At parkeringsselskapet håver inne så mye penger på andres feil er for meg helt tullete, forteller Brunstad.

- At vi forbrukere av parkeringen godtar dette, er helt hull i hodet i min verden, hevder Brunstad.

Strengt regulert

Kommunalsjef for plan, eiendom og utvikling i Fauske, Trond Heimtun sier til Saltenposten at det er sånn det er.

- Det er alltid føreren som er ansvarlig for å betale for rett bil. Jeg selv har fått bot for samme feil, men det er min egen feil. Det er sånn det er og det må jeg stå for.

Mulig klageadgang

Videre forteller Camilla Brunstad at hun har hørt om andre, i tilsvarende situasjoner, som har fått medhold på klagene dersom de fysisk møter opp på kontoret. Trond Heimtun sier at han ikke kjenner til disse spesifikke tilfellene, og kan derfor ikke gi en kommentar på akkurat det.

- Vi er pliktig til å opplyse om at det er mulig å klage. Det betyr selvfølgelig ikke at man får medhold. Det kan enkelte ganger være grunn til å klage videre, men som oftest er det ganske tydelig hvem som må stå for feilen, sier han til Saltenposten.

Powered by Labrador CMS