FRA PRODUKSJONEN. Her står Lennart Nystad, Jørgen Storhaug og Lillian Andreassen og arbeider med å få glassene emballert. Til venstre i bakgrunnen står daglig leder i BeiarVekst, Øyvind Sande, og mater sennepsglassene til maskinen som fyller dem. Foto: Victoria Finstad
FRA PRODUKSJONEN. Her står Lennart Nystad, Jørgen Storhaug og Lillian Andreassen og arbeider med å få glassene emballert. Til venstre i bakgrunnen står daglig leder i BeiarVekst, Øyvind Sande, og mater sennepsglassene til maskinen som fyller dem.

Arctic Mustard:

Byttet glassleverandør like før skåret ble oppdaget i sennepsglasset

Arctic Mustard AS, firmaet bak matmerket Mimi, oppdaget glasskåret i sennepsglasset rett etter de byttet leverandør.

Publisert Sist oppdatert

BODØ/BEIARN: Tirsdag denne uken kom pressemeldingen fra Arctic Mustard AS, som holder til i Bodø, om funnet av et glasskår i et av sennepsglassene. Sennepen produseres i Beiarn.

Jobbet i helgen

Skåret ble oppdaget forrige fredag, tidlig i produksjonsprosessen og glasset var tomt. I helgen har de brukt tiden på å spore opp produktene.

- Vi har gått gjennom for å finne ut eksakt når det var og hvilke produkter som er berørt. Vi hadde jo en nær dialog med mattilsynet umiddelbart og dem har bistått oss i det, forteller daglig leder og kommunikasjonssjef i Arctic Mustard, Guri B. Nestvold.

Det skal bare være produkter med utløpsdato 25. mai 2018 som er rammet.

Ny leverandør

I tillegg ble skåret oppdaget like etter at sennepsprodusenten byttet glassleverandør. Dermed blir det nå spørsmål om hvorvidt firmaet skal fortsette å bruke leverandøren.

- Vi skiftet jo glass rett før den produksjonen. Vi er veldig fornøyde med å avdekke det. Så vi er jo inne i en diskusjon om vi skal fortsette med samme glassprodusent, men det kan jeg ikke si noe om direkte nå, innrømmer Nestvold.

Gjelder ett produkt

700 glass fra samme leveranse er brukt til samme produkt, nemlig Havsennepen. Det betyr at det ikke er andre produkter fra Mimi som er rammet. Bare den som heter Havsennep.

- Vi vet nøyaktig hvilken dag vi har produsert og hvor de er sendt. Og det er bare det som er sendt til julemarked i Bergen og Trondheim, sier lederen.

Saken fortsetter under bildet:

MIMIS SENNEP. Matmerket Mimi har flere sennepsprodukter. Det er Havsennep, nummer to fra venstre, som er det rammede produktet. Foto: Victoria Finstad
MIMIS SENNEP. Matmerket Mimi har flere sennepsprodukter. Det er Havsennep, nummer to fra venstre, som er det rammede produktet.

Ukjente kostnader

De har ennå ikke rukket å finne ut hva dette vil koste dem. Nå er førsteprioriteten å hindre at kundene blir skadet, før de gjør de nøyaktige beregningene.

- Vi har ikke hatt fokus på det nå. At det vil bli en kostnad, det vet vi, forklarer hun.

Kostnadene kan en likevel regne seg fram til. Per glass koster det 95 kroner. 700 glass selges dermed for 66.500 kroner. I tillegg kommer omkostninger for nye produkter til kundene og frakt.

Ennå ikke avklart

Firmaet har forsikring, men arbeider ennå for å finne ut av hva disse forsikringene dekker.

- Det vil vi komme tilbake til, det har vi ikke kartlagt ennå. Vi har prioritert annerledes. Det første vi har fokusert på, er kundene, sier Nestvold.

Om glassprodusenten skal holdes økonomisk ansvarlig, er også for tidlig å si.

- Vi har ikke noe som er klart på det, men det er klart at vi er i dialog med leverandør. Men hva enden på dette her vil bli, det vet vi ikke ennå. Både dem og vi er enige om at vi må få ta det viktigste først, nemlig at ingen blir skadet, fastslår hun.

Powered by Labrador CMS