SALTDAL: I et rødt båt-verksted nede ved fjorden, et steinkast fra Slipen finner jeg Kai Linde og lærlingen Steve Mathisen.
Sistnevnte holder på å bytte ut en råtten kjøl på en trebåt. Kai holder på med båt nummer 98. Sollyset flommer inn gjennom vinduene, og på gulvet ligger det masse krøllete og ren spon.
Det mangler egentlig bare tofter, keipene (til årene) og maling på båten. Eieren befinner seg på Sørlandet, og vil få en flott to og halvroms på 18 fot med en særdeles høy og pen stavn. Den skal kunne roes av to, men er ikke rigget for seil.
- Det er gjerne en utflytta nordlending eller at han røtter i nord og har et forhold til de gamle båtene gjennom oppveksten. Mens så finnes det unntak, som eieren av denne, ler Linde.
Båt nummer 100
Båt nummer 97 er også et unntak. Den ligger i nabobåthuset har nylig fått et strøk med linolje.
- Den skal til Sverige og skjærgården utenfor Stockholm.
Båt nummer 99, ei Lofotjolle, skal til Halden, mens nummer 100 har han ikke noe bestilling på ennå.
På båtbyggeriets sin hjemmeside er det en fullstendig oversikt over båtene har bygd.
Materialet til båtene er Kai selv med på å merke seg ut i furuskogen. Han har avtaler med eierne, og av til henter han røtter selv.
Østerrike og Amerika
Linde har også laget en båt til en amerikaner som bodde i Maine, helt i nord-øst i Amerika. Han var bra gammel da han kjøpte båten i 1999, og Linde husker at han hadde norsk mor.
- En båt solgte jeg også til Østerrike og en mann der som også hadde ei norsk mor.
Han forteller også om en fembøring på 44 fot han laget i -98. Den gikk til Finnmark, men gikk dessverre ned.
Ellers ligger det båter spredt i fra nord til sør langs norskekysten som har signaturen til Kai Linde risset inn under ei tofte sammen med årstallet.
Farmasi-sønn
- Hva hadde du blitt om du ikke var båtbygger?
- Nei, si det. Jeg var det siste håpet til min far. Både han og min bestefar var farmasøyter og hadde et apotek. Vi var fire brødre, men ingen overtok geskjeften, så den ble solgt, forteller Linde.
Faren besøkte Linde etter han at begynte på båtbyggerlinja i Saltdal i -83, og da kunne han forstå sønnens valg.
For øvrig vokste Kai opp med seiling ved Østersjøen og bygde tidlig sin aller første båt en isseiler i 1979.
Ikke mye er forandret
Kai Linde synes ikke hverdagen som båtbygger har forandret seg mye i løpet av disse årene. Han sier at ut i fra bildene fra oppstarten og til nå så har han de samme klærne, det samme håret - bare litt mindre av det og det samme utstyret. Og det er de samme båtene. Men det er blitt flere båthus etter hvert, og i oppstarten holdt han til hjemme.
En del lærlinger og praktikanter har også Kai lært opp, og han vet at seks av lærlingene har tatt fagbrevet og har fortsatt å bygge båter.
Lære bort
Lærling Steve Mathisen bor på loftet over båtbyggeriet, med kanskje den beste fjordutsikten på Rognan.
Mathisen begynte i høst hos Linde etter å ha gått på privat båtskole i Fredrikstad. På fritiden jobber han på Strøket og synger i Chorus Novus.
- Jeg føler jeg er havnet på rett hylle og Kai har masse å lære bort, sier han.
Kai sier at det er sosialt å ha en lærling, samtidig som han synes han bør lære bort det gamle tradisjonsfaget til de som kommer etter. Selv fikk han opplæring av avdøde Henning Fridtjofsen her i Saltdal til å bygge spissbåten.
Går lei
Båtbyggeren Linde innrømmer at han noen dager går han lei, og at han skulle ønske at det var et større miljø rundt han lokalt. Årlig reiser han bort for å treffe andre som holder til i samme bransje.
- Vi jobber fra halv åtte til halv fem nå om dagene, men tar mer fri om sommeren.
Og på dager Linde ikke har lyst å gå i verkstedet, så kan han ta seg en fridag og gå på skøyter i stedet eller seile. Det er fordelen med å være sin egen sjef.
Artigst med nye
På høsten er det gjerne båtreparasjoner det går i, både av små og store båter, mens det på våren går i nybygg.
- Det er artigst å bygge nye båter, og enkelte ganger sier jeg nei til reparasjoner om de er for omfattende. Da blir de også altfor kostbar for eieren.
Jeg lurer på om helsa er like bra nå som for 25 år siden, med tanken om at dette er et kroppsarbeid.
- Jeg har ikke fått noen helseplager ut av å bygge båter, men jeg er i dårlig form, påstår Linde.
Jeg er ikke sikker på om jeg tror på ham.
Interesserte turister
I en av Rognanbryggene lenger bort ligger en hel masse gamle trebåter. Det er slike som folk har gitt til Linde. Noen er i for dårlig stand til å reparere, men han har kunnet studere hvordan de er bygget.
I løpet av de siste ukene har også Kai Linde begynt å ta imot cruise-turister.
- De er oppriktig interessert i dette håndverket, og det er jo artig. Saltdal kan være stolt av at det fortsatt bygges båter her.
Om sommeren arrangeres også Trebåtdagene med kapproing. Et opprinnelig initiativ fra Linde.