NY OG FLOTT. Arve Drageide i en av 2016-modellene som har senger til fire. To av dem henger rett over ham, såkalte senkesenger. Prisen kommer på litt over en million. Alle foto: Sylvia Bredal
NY OG FLOTT. Arve Drageide i en av 2016-modellene som har senger til fire. To av dem henger rett over ham, såkalte senkesenger. Prisen kommer på litt over en million. Alle foto: Sylvia BredalHALVE STABEN. Her er fem av de faste som jobber på Bomilnord. Til sammen er det åtte på lønningslista. Fra venstre Arve Drageide, salgssjef Ketil Johansen, Bjørn Thomas Hamsund, verkstedleder Thomas Johansen og Lars Fossum, delelageransvarlig.DEN STØRSTE. Den største og dyreste modellen inne er en nesten ni meter lang luksussak på nesten fem tonn. Den koster nesten to millioner kroner og er nokså lukseriøs og romslig inni. Lagerplassen helt bakerst er som et lagerrom for buss. Globetrotter XLi premium heter modellen til Dethleffs.MYE EKSTRAUTSTYR. Det er mye utstyr en ønsker å ha med seg på tur. Her er grillavdelinga oppe i fritidsavdelinga. Her er det også reoler med kjøkkenting, takluker, underlagsdekker for bil og vogn, markiser, campingstoler og annet.

Bobil hele året

Bobilen utvikler seg stadig, og den er mer og mer blitt en helårsbil.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Inne hos Bobilnord er de nye 2016-bilene kommet på plass, blanke og hvite i lakken.

En kunde titter på en av modellene, mens daglig leder Arve Drageide viser meg noen av de helintegrerte bilene. Vindusflatene er svære, interiøret lyst og sengene er brede og lokkende. Det er varme i gulvet, og døra inn til toalettet kan likeså godt vris slik at et soverom blir delt av fra resten av bilen.

Trender

- Vi solgte flest brukte bobiler i fjor, men håper vi selger flere nye denne sesongen.

Det står 20 biler tett i tett innendørs og en ti-tolv biler utendørs. Bobilnord solgte 49 nye biler og 51 bruktbiler i fjor.

- Hva er bobiltrenden nå?

- Noen selger hytta og kjøper bobil for å se seg mer rundt. På hytta er det jo alltid noe vedlikehold som skal gjøres. Ellers går aldersgrensa ned på bobilkjøperen, og det finnes også familie-kjøpere. Har du først kjøpt bobil en gang, så bytter du gjerne den inn etter hvert i en nyere utgave.

Med vinterdekk

Mer helårsbruk er blitt vanlig, og flere velger automatgir på bilene. Arve har ikke selv anskaffet seg bobil, men han har campingvogn.

- Jeg har to små barn, så da er mest praktisk med vogn ennå, syns jeg. Men foreldrene mine kjører ned til Spania med bobil om høsten. De blir der hele vinteren på campingplass, så kjører de hjem igjen om våren.

Rivende utvikling

Inne på kontoret til salgssjef Ketil Johansen kan vi høre om en rivende utvikling på selve bobilen siden han begynte på Bobilnord i 2003.

- Utviklinga ser heller ikke ut til å stoppe. Det dukker opp nye ting hele tiden. De er blitt lettbygde, sengeløsningene er smarte og ulike, og det er større krav til komfort. På et lite område er det rom for mange funksjoner.

Gleder seg

Det er like før bobil-sesongen kjøres i gang, og de ansatte gleder seg til at det kommer masse folk innenfor dørene.

- Det er det vi liker, når fullt av folk, god stemning og mye å gjøre.

I vinter har det vært stor rydding oppe i fritidsavdelingen, og Drageide sier at de nå har fått fullstendig oversikt og kontroll på hva de har og hvor dette står.

Sikkerhet

Verkstedet får det også travelt framover, når de får inn biler til kontroll. Enten det gjelder gasstesting eller en sikkerhetssjekk.

- Folk er nøye med sikkerheten, og det skjer sjelden bilulykker med bobiler involvert. Bobilkjørerne har som regel god tid og tar reisen som en del av turen, avslutter Johansen.

Powered by Labrador CMS