SULITJELMA: I lokalene i Sulis betjener Nordland Taxi 55.000 samtaler i måneden og rundt én million reiser i løpet av et år.
I juni vil det være to år siden de flyttet inn i nye lokaler, der det tidligere var helse- og sosialsenter.
Avdelingsleder Kathrine Moan Larsen begynte i januar 2017, og er strålende fornøyd med de nye lokalene.
Annonse
Annonse
- Vi flyttet rett inn og alt var da klappet og klart. Hele den delen av bygget som vi bruker er bygd om og stort sett alle rommerene her er blitt nye, sier hun og tar oss med på omvisning.
Annonse
Her er det topp utstyrt kurs- og konferanserom, som også brukes til opplæring av nye operatører, det er et stort og fint kjøkken med det som trengs for å lage mat - og det er garderober og dusj.
Her holder 25 ansatte til, fordelt på rundt 15 årsverk.
Med det er de Sulitjelmas største arbeidplass, i størrelse en betydelig gjeng.
Annonse
- Det har blitt veldig bra her. Det er Nordland Taxi sitt datterselskap, Kortneset 8, som har kjøpt bygget og Nordland Taxi leier lokalene til kundesenteret, sier hun.
Moan Larsen er glad for at selskapet har investert i arbeidsplassene i Sulitjelma og sørget for at kundesenteret er godt rigget for framtiden.
I Bodø der ledelsen i Nordland Taxi holder til er de ytterligere fem personer, økonomiavdeling, markedsføring, teknisk avdeling og direktør. Totalt er altså Nordland Taxi 30 personer og fem sjettedeler av dem har sin arbeidsplass i Sulitjelma.
Derfra betjener de taxi i Fauske, Saltdal, Bodø, Narvik, Hadsel, Sortland, Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund, Sandnessjøen, Vågan, Vestvågøy og også Oslo Taxi i perioder.
I tillegg betjenes tidvis Harstad, Molde, Ålesund og Kristiansund.
Tidligere hadde man også flere byer i Trøndelag, men de er nå kjøpt opp av TrønderTaxi.
- Vi er åpen for å betjene flere kunder, også hvis noen har behov for sentralbordtjenester utenfor taxinæringen. Vi har åpent 24 timer i døgnet 365 dager i året, sier hun.
- De som jobber her er veldig drevne og kommer fort inn i det når det kommer nye steder til. De er vant til å takle mange byer samtidig, og det er samme systemet overalt. Likevel er det mye å sette seg inn i, med ulike rutiner i de ulike byene, legger Moan Larsen til.
Det er sjelden ting går galt, men dersom noen skulle grave over bredbåndet så blir det litt trøbbel.
- Systemet vil jo fungere, og kundene kan fortsatt bestille i app og på nettside, samt på tablets som finnes på for eksempel flyplasser og hoteller. Det løser seg som regel, sier hun videre.
- At vi har driftsstans skjer, men det er sjelden langvarige stopp. Det har skjedd på noen nyttårsaftener at det har blitt kollaps på grunn av sprengt kapasitet, men siste året har det gått fint, slår hun fast.
- Vil derehelst ha fint eller dårlig vær på nyttårsaften?
- Spiller ingen rolle. Det er full trøkk uansett. Det er en av de aller travleste dagene i året, sier hun.
Annonse
>Julebordssesongen kan også være travel, og Moan Larsen forteller at de ofte merker det ganske fort om det regner eller snør i Oslo...
Blir det togstopp så merker de det også, det samme med forsinkede fly som gjør at det ikke korresponderer med buss og tog videre.
- Nå er det påske. Er det en travel tid eller kan du gi de ansatte litt ferie?
- Påsken er ofte litt roligere. Da har vi for eksempel ikke skolekjøring siden barna har ferie. Men det er ikke alltid lett å skulle planlegge. Plutselig kan det komme en fredag med veldig mye reising, mens neste fredag kan bli rolig igjen.
De har god kontroll på større arrangementer på de stedene de betjener, som for eksempel store festivaler på sommeren.
Da settes det opp litt ekstra folk foran dataskjermene og telefonene.
- Men vi ser jo stadig at det popper opp nye ting, og det skal jo biler til å kjøre alt dette også. Jeg opplever at det er godt samarbeid om å få det til best mulig, sier Moan Larsen videre.
På nettene i ukedagene er det ofte rolig, så når det meste av de 55.000 månedlige telefonene er på dagtid, samt fest-trafikk i helgene, så sier det seg selv at de kan får det travelt.
- I en tid der apper og annen teknologi erstatter stadig flere folk, så er det mange som ringer inn som er glade for å snakke med ekte mennesker, sier Kathrine Moan Larsen.
- Er det dere som får kjeft når en taxi ikke kommer?
- De ringer på nytt igjen, og noen ganger er de vel ikke helt fornøyde, enten det er kø og ventetid på bil eller det er andre ting. De fleste kundene er veldig trivelige og greie, men det er noen på lørdagskveldene som kan være litt utfordrende. Og noen vil gjerne prate litt mer enn andre og trenger en stemme i andre enden.
Vi kommer borti mange skjebner i løpet av et år, sier hun.
- Har vi tid, så kan det hende at samtalen varer litt lenger. Spesielt eldre folk vil gjerne snakke med noen, i stedet for å bruke en app, legger hun til.
Nordland Taxi AS ble etablert i 1993 og eies av drosjenæringen i Nordland.
Selskapet skal i hovedsak være et serviceapparat for næringen og er en av landets største servicevirksomheter innen taxinæringen.
Kundesenteret sin historie i Sulis går tilbake til oktober 2000, og var arbeidsplasser som ble til i forbindelse med omstilling etter nedleggelse av gruvedriften.
Da holdt Nordland Taxi til på Storkontoret og hadde noen få byer å håndtere.
Så har det utviklet seg og vokst seg til det bedriften er i dag.
Fortsatt er det slik at det ringes til Sulis, og systemet finner den bilen som er nærmest - i alle byene de betjener.
De ansatte ved Nordland Taxi har taushetsplikt, og mange av løyvehaverne har alarm i bilene.
- Skulle det oppstå en situasjon der de trenger hjelp, så trykker de på en knapp og da går alarmen på sentralen her. Da kan vi gå inn og lytte på hva som skjer i bilen, og opplever vi at det er en situasjon som krever det så ringer vi politiet. Vi kan ha på loggen helt til vi hører at sjåføren er ivaretatt av politiet, sier hun.
Jevnlig har de fortsatt behov for nye folk, og da gjerne tilkallingsvikarer.
- Kravet er at de er kundevennlige, være positive og ha pågangsmot. Litt datakunnskap er en fordel, og opplæring skal de få, sier Kathrine Moan Larsen og synes de har skapt seg en veldig hyggelig arbeidsplass i Sulitjelma.