Statens vegvesen ber folk forberede seg på ledebilkjøring, men vil slippe trafikken fritt gjennom tunnelene når det er mulighet til det.
Statens vegvesen ber folk forberede seg på ledebilkjøring, men vil slippe trafikken fritt gjennom tunnelene når det er mulighet til det.

Bedre framkommelighet mellom Rognan og Fauske

- Trafikken passerer fritt når vi har mulighet til det.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE/SALTDAL: Det sier byggeleder Stian Rystad Pedersen i Statens vegvesen i en pressemelding.

For tiden pågår det testing av det nye sikkerhetsutstyret i Kvænflågtunnelen og Saksenviktunnelen.

Det har gitt anledning til å lempe på stengetidene som har vært.

- Testing innebærer også feilretting og justeringer, og når det er folk i arbeid i tunnelen er vi nødt til å begrense trafikken. Foreløpig er det ikke planlagt nye netter med helt stengte tunneler. Det som gjelder nå er ledebilkjøring mellom klokka 18 og 06, men vi lar trafikken passere fritt når vi har mulighet til det, sier Pedersen.

I testperioden er det ikke mulig å forutsi hvor mye kolonnekjøring og hvor mye fri ferdsel det vil være fra natt til natt.

- Vårt råd til trafikantene er derfor at de forbereder seg på ledebilkjøring.

På trafikkmeldingene står det nå at ledebilordningen varer til 1. oktober, men Rystad understreker at datoen ikke er absolutt.

- Dette kommer an på hva vi finner underveis. I tillegg gjenstår det en mindre jobb i Kvænflågtunnelen, der vi skal montere et videoovervåkingssystem. Følg med på trafikkmeldingene på www.175.no framover, for det kan komme endringer før vi er helt i mål, sier Rystad, som sammen med entreprenøren gjør opp status ved månedsskiftet.

Saksenviktunnelen har fått ny belysning som blir automatisk regulert ut fra hvor mye lys det er på utsiden, nye nødtelefoner for hver 250. meter, ny ventilasjon, nye tekniske bygg, rømningslys, og bom som kan slippes ned dersom tunnelen må stenges.

Kvænflågtunnelen har fått samme omfattende oppgradering som Saksenviktunnelen.

I tillegg har det fått avløpssystem for håndtering av brannfarlig væske, samt system for videoovervåking fra vegtrafikksentralen.

Dersom det oppstår en unormal hendelse som kan true trafikksikkerheten, vil vegtrafikksentralen fange dette opp på sine skjermer, slik at trafikkoperatørene kan analysere situasjonen og vurdere tiltak.

Mellom disse ligger den 180 meter lange Setsåhøgdatunnelen, som også har fått viss oppgradering; nytt lys, ny vann- og frostsikring og et teknisk bygg på nordsida av tunnelen.

Powered by Labrador CMS