TREKKPLASTER. Slipen-publikum fikk endelig møte den amerikanske artisten Lissie i 2013, og i går spilte hun på Gata på Fauske. Forsker Bård Kleppe er sikker på at festivaler har kortsiktige ringvirkninger, men er usikker på hvor lenge effekten varer. Arkivfoto: Helge Simonsen
TREKKPLASTER. Slipen-publikum fikk endelig møte den amerikanske artisten Lissie i 2013, og i går spilte hun på Gata på Fauske. Forsker Bård Kleppe er sikker på at festivaler har kortsiktige ringvirkninger, men er usikker på hvor lenge effekten varer. Arkivfoto: Helge Simonsen

Bård har forsket på festivaler: - Ringvirkningene er overdrevet

Forsker Bård Kleppe mener de langsiktige effektene av en festival ikke er så store som mange tror.

Publisert Sist oppdatert

BØ: - De kortsiktige ringvirkningene av en festival er udiskutable. De langsiktige er nok dessverre ikke så store som mange tror.

Det sier forsker Bård Kleppe på Telemarksforskning i Bø. Han har gjennom flere år forsket på kulturlivet, deriblant festivaler.

Ringvirkninger

Hans konklusjon er at det er så mye bra med en festival, for eksempel at folk møtes og får store opplevelser. Han mener det er mye viktigere enn ringvirkningene.

- Å trekke mye folk til en by eller et sted, det gir alltid ringvirkninger. Det er bare å gange antall deltagere med et forbruk som kan beregnes i løpet av helgen.

Billigere måter

Om man setter det til 500 eller 1000 kroner per person, brukt utenom festivalområdet, så blir det store summer, mye av det i mat og overnatting, men sikkert også noe annet, tror Kleppe.

- Men hvis poenget er å trekke folk ei helg, så finnes det nok billigere måter å gjøre det på enn å arrangere en festival, sier forskeren.

Fast besøkssted

Han er også klar på at et fast besøkssted gir langt større langsiktige ringvirkninger enn en festival, og viser til sin egen hjembygd Bø. Der konstaterer han at Bø Sommarland av langt større betydning enn bygdas festivaler.

- Når det gjelder langsiktige ringvirkninger av festivaler, snakkes det ofte om at det kan skape arbeidsplasser og identitet, men dette med identitet er nok ofte overdrevet, for det finnes hundrevis av festivaler i Norge.

Ikke arbeidsplasser

Det er selvsagt noen eksempler på at noen har klart det. Træna er ett, Notodden et annet.

- En festival gir seg også sjelden utslag i konkrete tall eller prosjekter. Det er få eksempler på at festivaler har skapt nye arbeidsplasser eller næringsutvikling av særlig betydning, sier Kleppe.

Han mener all aktivitet i et samfunn skaper ringvirkninger. Kultur også, men ikke mer enn andre ting.

- Det skaper ringvirkninger å bygge en vei, å åpne en Biltemabutikk eller arrangere ei turnering.

Bygger nettverk

Bård Kleppe sier han også har forsket på hvorfor sponsorene er med på festivaler, og der fant han interessante funn. Det viser seg at store aktører driver nettverksbygging ved å invitere sine samarbeidspartnere til festivalen.

- Dette kan for så vidt kalles ringvirkninger, i den grad disse møtene resulterer i avtaler og kontrakter og videre samarbeid. I hvertfall mener bedriftslederne at dette er vel anvendte penger, sier forskeren fra Bø.

Powered by Labrador CMS