PÅ PLASS HJEMME. Bård Larsen er veldig glad for at den nye båten hans endelig er framme ved kaien på Fauske, etter tre års ventetid. Foto: Helge Simonsen
PÅ PLASS HJEMME. Bård Larsen er veldig glad for at den nye båten hans endelig er framme ved kaien på Fauske, etter tre års ventetid.

Ventet flere år på millioninvesteringen:

Bård er endelig skipper på egen skute igjen

Byfesker Bård Larsen fra Fauske kan endelig smile på brua i sin nye båt. Den kom til Fauske over to år etter planen.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det har vært en bratt kurve oppover for Larsen og hans bedrift Byfeskern på Fauske. Det er bare fire år siden han startet i en åpen båt på Fauskevika, med mål om å gi folket i Indre Salten den ferskeste lokale råvaren som mulig.

Men nå, etter nærmere tre års ventetid, er endelig nyervervelsen ”Svart Hav” kommet hjem til Fauske.

- Det har vært en lag vei, men det er veldig godt at vi endelig er på plass. Når det er sagt er det en god del jobb igjen med å få båten helt klar, men det er selvsagt en god følelse at den er her og ikke i Tyrkia, sier Larsen.

PÅ PLASS. Bård Larsen har ventet i flere år på å få sitte i denne stolen på sin nye fiskebåt ”Svart Hav”. Nå ser han bare fram til å kunne forlate kaien og endelig komme i gang med det båten er bygget for. Foto: Alle foto: Helge Simonsen
PÅ PLASS. Bård Larsen har ventet i flere år på å få sitte i denne stolen på sin nye fiskebåt ”Svart Hav”. Nå ser han bare fram til å kunne forlate kaien og endelig komme i gang med det båten er bygget for.

Fanget i pandemi

Men det har likevel vært mange skjær i sjøen for denne bestillingen fra nord.

Båten er produsert ved et verft i Tyrkia, og hele produksjonen har blitt knallhardt rammet av pandemien.

- Blant annet ble motoren nærmest låst i Italia i lang tid, de stengte helt ned. Ingenting slapp inn og ingenting ut. Da ble det vanskelig å få båten klar, sier Larsen lattermildt.

Også andre leverandørproblemer har gjort at reisen fra middelhavet til Skjerstadfjorden har tatt flere år enn først beregnet.

FULL KONTROLL. PÅ skjermene kan Larsen hente opp alt fra kartplotter og radar, samt overvåkning av motorrommet.
FULL KONTROLL. PÅ skjermene kan Larsen hente opp alt fra kartplotter og radar, samt overvåkning av motorrommet.

Finger og kjøl

Men i høst ble ”Svart Hav” fraktet til Oslo med skip, og satt på kaien der. Da var det bare å få den hjem hele veien opp langs kysten som gjensto.

- Vi så imidlertid rask at den ikke var helt ferdig for å si det sånn. Jeg har bare valgt å kalle den for et halvfabrikat så langt, sier Bård og ler godt.

- Det har vært en del som måttet utbedres, men det har gått greit. I Oslo og på vei hjem var det først og fremst det å få elektronikken på plass som var prioritet, sier han videre.

LETT IRONI. Bård Larsen håper at det litt negativt ladde navnet skal gi lykker på havet.
LETT IRONI. Bård Larsen håper at det litt negativt ladde navnet skal gi lykker på havet.

Men reisen hjem ble ikke helt problemfri. Før de var kommet ut av Drøbaksundet hadde Larsen klart å kappe av fingertuppen i en vifte, og den måtte sys på legevakta.

- Det kom også fram at det var blitt skader på kjølen når båten ble løftet, så det gjorde av vi måtte kjøre saktere enn planlagt. Men vi kom nå hjem til slutt, og alt er blitt fiksa, både finger og kjøl.

DEKK. Her er absolutt alt optimalisert for å få mest mulig fisk ombord, og de trenger ikke gi seg før det passerer ti tonn.
DEKK. Her er absolutt alt optimalisert for å få mest mulig fisk ombord, og de trenger ikke gi seg før det passerer ti tonn.

Ny hverdag

- Men navnet, det er ikke det mest lovende?

- Nei, men hvis vi er pessimister i utgangspunktet, så må det jo bare bli bra, ler Larsen.

Den nye båten er en investering på flere millioner kroner, og må holdes i drift.

- Den kostet nær fem millioner kroner fra Tyrkia, og det er gjort betydelige investeringer siden da. Jeg vet ikke helt hvor mye det er nå, men det er en investering over lang tid, sier han videre.

Når den ikke er på hjemmebane i fjorden her, skal de også på fiske opp mot Barentshavet.

- Det skal nok bli fiske etter blåkveite i sommer og ellers mye annet. Nå er det bare veldig godt å endelig komme i gang igjen, sier en veldig godt fornøyd kaptein.

FINT; MEN TRANGT. Det er gode boforhold ombord, og køyene er gode. Men de er smale, noe som er en fordel når det ruller til sjøs.
FINT; MEN TRANGT. Det er gode boforhold ombord, og køyene er gode. Men de er smale, noe som er en fordel når det ruller til sjøs.
Powered by Labrador CMS