BYGGELEDER. Baard Hamran, opprinnelig fra Fauske har ansvaret for at det store byggeprosjektet med utvidelse av Fauske godsterminal kommer i havn. Alle foto: Stig Bjørnar Karlsen
BYGGELEDER. Baard Hamran, opprinnelig fra Fauske har ansvaret for at det store byggeprosjektet med utvidelse av Fauske godsterminal kommer i havn. Alle foto: Stig Bjørnar KarlsenBYGGER SPOR. For tiden holder disse tre i Spordrift på å legge det nye lange og viktige sidesporet på Fauske godsterminalen. Fra venstre Lars Erik Larsen, Fauske, Sindre Nordås, Mosjøen og Magnus Duun, Grong.FLEKSIBEL. Gravemaskin til bruk både på og utenfor sporet.

Vokste opp hundre meter fra stasjonen:

Baard leder gigantutbygging på Fauske

Baard Hamran vokste opp noen hundre meter fra Fauske jernbanestasjon. Nå er han byggeleder for den store utbyggingen og forbedringen av stasjonsområdet.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Første helg i september kommer en milepæl for det store prosjektet. Da stoppes all togtrafikk hele helga, for da skal det byttes en veksel inne på området.

67 prosent større

Når det skjer, kan det nye sidesporet tas i bruk. Det strekker seg fra stasjonsbygget og nesten til brua over E6. Dermed kan man kjøre 590 meter lange tog ut av det ordinære sporet og inn på stasjonsområdet.

Denne endringen og utvidelsen av godsterminalen fra 21 til 35 mål, som er 67 prosent større enn i dag, øker kapasiteten betydelig.

Det forventes mye mer godstrafikk over Fauske i årene fremover. I tillegg til 100 persontog i uka over Fauske stasjon, kan antall godstog komme opp i 50. I dag er det rundt 30.

Mange prosjekter

Det er Bane NOR som eier banen og er utbygger. PK Strøm AS er utførende entreprenør for underbygningen og har vært i aktivitet på anlegget siden i fjor høst. Spordrift AS, som er ansvarlig for overbygning og bygging av jernbanesporene, startet sine arbeider i vår. I
fellesskap vil disse ferdigstille terminalutvidelsen nå i høst.

Baard Hamran jobber i Norconsult, og har det overordnede ansvar for at arbeidet blir gjort etter beskrivelsene, at framdriften er som den skal, at massene holder rette kvalitet, og at grunnen blir stabil. Teknisk kontroll og oppfølging er ingeniør Hamrans ansvar.

Lengre perrong

Utover høsten skal det legges betongstein på hele det 13 mål store området. Det er langt mer slitesterkt enn asfalt. Og mellom-plattformen ved stasjonen, den som går inntil spor 2, skal forlenges med cirka 80 meter. Også det arbeidet utføres av PK Strøm.

Gang og sykkelveien, mellom Nicokrysset og Handesparken, er forlenget til 25 meter for å gå under flere jernbanespor. I tillegg skal det bygges et 200 kvadratmeters administrasjonsbygg for Cargo Nett rett nord for Postterminalen.

Disse to jobbene er det Fauskebygg som gjør. Hele utbyggingen av den nye godsterminalen er beregnet til 150 millioner kroner, og prosjektet skal stå ferdig høsten

2021, med noe kompletterende arbeider til neste år.

Verdens beste

Baard Hamran bor i Bodø, men det passer godt å jobbe på Fauske flere dager i uka når han har ei mor på 89 som setter pris på besøk.

Fra oppveksten har han et forhold til stasjonen i form av Jernbanekafeen som samlingsted og at han tok mye tog da han studerte i Trondheim.

Baard Hamran er bror til Svein Erik Hamran, som har ansvar for RIMFAX – Georadaren på Mars-roboten. Ser han noen likheter mellom planeten Mars og jernbaneområdet på Fauske?

- Det måtte være at vi begge er opptatt av å få kontroll med det som ligger under bakken på våre to planeter. Svein Erik har imponert meg veldig. Å bli verdens beste på dette fagfeltet, det står høyt, sier han.

Selv om Baard ikke har hatt noen operasjoner på andre planeter, så har han hatt ansvar for ganske store prosjekter. Det største er prosjekteringen av kulturkvartalet i Bodø.

Mye forskjellig

Om ny godsterminal på Fauske sier han at det mest krevende kan være å få så mange operasjoner til å flyte godt sammen. På et 13 måls område skal det ordnes mange føringsveier, det skal trekkes kabler og lages kulverter. Man må ikke komme i veien for hverandre.

Men det går bra. Framdriften er som den skal. Helga 4. og 5. september er det full stopp for all togtrafikk på Nordlandsbanen hele helga. Da skal det nye sidesporet på Fauske settes i drift. Samtidig benytter Bane NOR sjansen til å gjøre flere ti-talls andre prosjekter langs banen ferdig, mens togene likevel står.

Powered by Labrador CMS