KOLLISJON. For noen uker siden kolliderte to biler på E6 ved Setså. I den ene bilen satt en 17-åring som øvelseskjørte med sin mor. Harald Heieraas i Trygg Trafikk ønsker å advare mot kjøring i ekstremvær. Foto: Arild Bjørnbakk
KOLLISJON. For noen uker siden kolliderte to biler på E6 ved Setså. I den ene bilen satt en 17-åring som øvelseskjørte med sin mor. Harald Heieraas i Trygg Trafikk ønsker å advare mot kjøring i ekstremvær.

Advarer mot øvelseskjøring

Føreren av den ene bilen som frontkolliderte ved Setså i slutten av oktober, var en tenåring som øvelseskjørte.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Harald Heieraas i Trygg Trafikk advarer mot øvelseskjøring i ekstremvær.

- Øvelseskjøring på vinterføre stiller store krav til ledsager. Det skal være en voksen person med god erfaring, sier Heieraas.

- Vi ønsker at ungdom skal øvelseskjøre både sommer og vinter, men man må gå gradvis fram og utfordre på ulikt føre.

Ikke egnet føre

For litt over to uker siden smalt det på E6. To biler kolliderte front mot front. I den ene bilen satt en mor sammen med sin 17 år gamle sønn. Han var ute på veien for å øvelseskjøre.

Det var tett snøvær, vind og til dels glatt på veien.

- I ekstremt vær bør man vurdere om man i det hele tatt bør kjøre bil. Det gjelder også folk som har hatt førerkort i mange år. Snøfokk og is er ikke egnet før for øvelseskjøring, sier Heieraas.

- Må vurdere føret

Han sammenligner til dels veitrafikken med flytrafikken.

- Hvis det er isete rullebaner lander ikke flyene, fordi det ikke er forsvarlig. Sånn burde det vært på veien også, sier han.

- Jeg savner nok en vurdering fra hver enkelt sjåfør på hvorvidt det er forsvarlig føre til å kjøre bil.

Viktig å øve

Han mener det er viktig at den som er med som ledsager er sitt ansvar bevisst når de ferdes i trafikken.

- De skal gi ungdommen kunnskap, ferdighet og holdninger underveis i kjøringen.

Heieraas sier imidlertid at de i Trygg Trafikk er opptatt av at ungdom får så mange timer bak rattet som overhodet mulig.

Få ulykker

- Vi oppfordrer jo helt klart til mye øvelseskjøring. Det reduserer risikoen for ulykker når de fyller 18 år og skal klare seg på egenhånd.

Statistisk sett er det dessuten få øvelseskjørere som er involvert i ulykker. Og dersom uhellet skulle være ute, er det ledsager eller kjørelærer som må ta støyten.

Lensmann i Fauske og Sørfold, Petter Grønås, sier at en eventuell ulykke skal være svært alvorlig hvis øvelseskjøreren får sperrefrist på førerkortet.

Powered by Labrador CMS