BAERE SMÅPENGER. Ennå må Sørfold smi seg med tålmodighet. Kun penger til sikring av de gamle tunnelene kommer over statsbudsjettet neste år. Detter er fra Kobbskaret tunnel i Sørfold, på nordsiden. Foto: Eva S. Winther
BAERE SMÅPENGER. Ennå må Sørfold smi seg med tålmodighet. Kun penger til sikring av de gamle tunnelene kommer over statsbudsjettet neste år. Detter er fra Kobbskaret tunnel i Sørfold, på nordsiden.

430 millioner kroner går til tunnelsikring

En hovedsatsing neste år er sikring og oppgradering av tunneler, hvor det skal brukes 430 millioner kroner i Nord-Norge.

Publisert Sist oppdatert

Neste år står E10-tunnelene i nordre Nordland og E6-tunnelene Troms for tur. Det er også satt av penger til minimumstiltak i Sørfoldtunnelene på E6 i påvente av at det skal bygges nye tunneler.

- Vi er i ferd med å gjennomføre et krafttak når det gjelder oppgradering av tunneler, men dette innebærer samtidig at vedlikeholdsetterslepet vil øke på andre områder, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak, i en pressemelding fra vegvesenet.

Hvilke tunneler

Tunnelene som står på lista for 2019 er Myrland, Sløverfjord, Rørvikskaret, Nappstraumen, Seljeli og Sigerfjord på E10 og riksveg 85. I tillegg videreføres arbeidene på E6-tunnelene Forså, Fagernes, Larsberg, Skardal og Isfjell.

Av mindre prosjekter har regjeringen satt av penger til Øyjord kontrollstasjon ved Narvik og døgnhvileplass på Storjord i Saltdal. I tillegg skal oppstillingsplassen på Moskenes ferjekai i Lofoten gjøres ferdig.

Hålogalandsvegen

Regjeringen vil sette av 37 millioner kroner til forberedende arbeider med Hålogalandsvegen. Selve utbyggingen starter etter planen i 2020/2021, men regionvegsjef Torbjørn Naimak er tilfreds med å få klarsignal til å starte forberedelsene.

- Dette betyr at tidsplanen holder, for eksempel slik at vi kan sette i gang grunnerverv. Forutsetningen er at berørte kommuner og fylkeskommuner fatter nødvendige bompengevedtak, sier Torbjørn Naimak.

Den nye Hålogalandsvegen omfatter omlegging og oppgradering av E10 og riksveg 85 på strekninga Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt. Hele prosjektet er beregnet å koste 8,7 milliarder kroner og blir det største investeringsprosjektet i Nord-Norge noen sinne.

Helgeland

Forslaget til statsbudsjett innebærer god framdrift for alle riksvegprosjektene i nord. Aller størst er aktiviteten på E6 Helgeland, hvor det skal investeres for totalt 1,3 milliarder kroner neste år. Flere nye parseller åpnes for trafikk.

I Nordland ferdigstilles tunnelen på riksveg 80 ved Bodø og tunnelen gjennom Tjernfjellet i Saltdal.

Effektivisering

Regjeringen gir Statens vegvesen i oppdrag å effektivisere tilbudet innen trafikant- og kjøretøyområdet, som følge av at stadig flere tjenester utføres digitalt.

- Vi er pålagt å redusere kostnadene, og tjenestene vil bli endret. Men vi må samtidig ta hensyn til at det er lange avstander i Nord-Norge, og det vil aldri bli slik at man kan ta førerkort eller kontrollere vogntog via nett. Statens vegvesen vil arbeide videre med å kutte kostnader samtidig som servicen til trafikantene ivaretas best mulig.

I tillegg til å effektivisere på trafikant- og kjøretøysida, er Statens vegvesen pålagt å effektivisere byggherrevirksomheten og støttefunksjoner.

Finnmark og Troms

Tana bru i Finnmark skal stå ferdig til høsten, mens det er satt av 280 millioner kroner til full drift på anlegget for Skarvbergtunnelen på E69. Her venter imidlertid Statens vegvesen på å få godkjent en høyere kostnadsramme før arbeidet kan settes i gang.

I Troms fortsetter arbeidet med Harstadpakken og atkomstvegen til Tromsø havn.

Powered by Labrador CMS