VEDTAR IKKE. Transportfirmaet Øyvind Jensen AS har fått en bot på 200.000 kroner som er knyttet til en rekke brudd på veitrafikkloven. - Vi har ikke vedtatt bota og har kontakt med advokat, sier daglig leder Erik Jensen. Foto: Arild Bjørnbakk
VEDTAR IKKE. Transportfirmaet Øyvind Jensen AS har fått en bot på 200.000 kroner som er knyttet til en rekke brudd på veitrafikkloven. - Vi har ikke vedtatt bota og har kontakt med advokat, sier daglig leder Erik Jensen.

200.000 i bot

Transportfirmaet Øyvind Jensen AS nekter å vedta en bot på 200.000 kroner bot for brudd på kjøre- og hvileregler.

Publisert Sist oppdatert

Faktaboks

  • I løpet av en dag kan du kjøre inntil ni timer. Men etter 4,5 timer er du pålagt å ta en pause på 45 minutter.
  • Du kan imidlertid utvide kjøretida til ti timer to ganger i uka. Men ukentlig kjøretid kan ikke overstige 56 timer.
  • I løpet av et døgn skal du ha lang pause på 11 timer. Dette kalles for døgnhvile. Denne kan reduseres til ni timer tre ganger mellom to ukehviler.
  • En ukehvil skal være på 45 timer. Det betyr at du i løpet av ei uke skal ha en pause på 45 timer. Allikevel kan annenhver ukehvil være på 24 timer.

FAUSKE: - Vi har ikke vedtatt bota og har kontakt med advokat, sier daglig leder i transportfirmaet, Erik Jensen til Saltenposten.

Firmaet ble stiftet i 1968 av Øyvind Jensen selv. Nå er det Erik Jensen som er daglig leder.

- Jeg ønsker ikke å kommentere saken så lenge det er en advokat involvert, sier han.

Flere brudd

Øyvind Jensen AS er anklaget for flere brudd på veitrafikkloven. Spesielt gjelder dette paragraf 31 som går på regler for kjøre- og hviletid for veitransport.

- I perioden 1. september til 31. oktober 2010 organiserte ikke foretaket førernes arbeid på en god nok måte. De sørget heller ikke for at sjåførene fikk tilstrekkelig informasjon og opplæring knyttet til kjøre- og hvileregler, står det i forelegget fra politimesteren.

Mangler dokumentasjon

Den 6. desember ba Statens vegvesen firmaet om dokumentasjon fra samtlige kjøretøy som hadde vært i bruk i perioden september til oktober 2010.

Vegvesenet skal imidlertid kun ha fått dokumentasjon for 19 sjåfører, selv om firmaet hadde oppgitt at det var 24 ansatte sjåfører og 36 sjåfører som hadde kjørt Øyvind Jensens kjøretøy.

Arbeidsplaner

I følge forelegget fra politimesteren skal heller ikke Øyvind Jensen AS ha sørget for arbeidsplaner for de ansatte.

De er også anklaget for ikke å ha registrert arbeidstiden utover det som blir registrert på diagramskivene.

En rekke brudd

Til sammen dreier det seg om ti tilfeller hvor det skal ha vært brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser.

• Åtte sjåfører skal ha hatt 22 brudd på bestemmelser om daglig kjøretid.

• Fire sjåfører skal ha hatt til sammen 14 brudd på bestemmelser om kjøretid i en periode på to uker.

• 14 sjåfører skal ha hatt 64 brudd på reglene for pause etter en kjøreperiode på 4,5 timer.

• 12 sjåfører skal ha hatt 12 brudd på reglene om døgnhvile.

• Sju sjåfører skal ha brutt reglene for ukehvile.

• Åtte sjåfører skal ha hatt 13 brudd på regler om utvidet daglig arbeidstid i forbindelse med nattarbeid.

• Sju sjåfører skal ha hatt 31 brudd på bestemmelse om pause etter seks timer sammenhengende arbeidstid.

• 15 sjåfører skal ha manglet etterregistrering for mange daglige hvileperioder og avbrudd i arbeidet.

• Fem av firmaets lastebiler skal ved 24 anledninger ha kjørt uten sjåførkort i fartsskriveren.

• Ved 13 tilfeller skal sjåførene ha påført samme kilometerstand på diagramskiven, selv om bilen hadde vært flyttet i mellomtiden.

Til retten

Som nevnt har ikke Øyvind Jensen AS vedtatt bota på 200.000 kroner. Denne saken vil da ende opp med hovedforhandling i Salten tingrett.

Dersom de blir dømt risikerer firmaet å få en høyere bot, samt saksomkostninger i tillegg.

Powered by Labrador CMS