Guro Ranes er avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Meninger

Vi har et gutta-problem i trafikken

De har lite kjøreerfaring, kjører eldre biler og tar stor risiko med høy fart. Unge menn er kraftig overrepresentert i dødsulykker i trafikken.

Publisert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til e-post redaksjonen@saltenposten.no 

Den gode, nedadgående trenden i antall drepte og hardt skadde unge i alderen 16-24 år har flatet ut. I stedet ser vi nå tegn til økt risiko, særlig blant unge menn under 20 år.

Vi i Statens vegvesen har akkurat offentliggjort rapporten «Temaanalyse av alvorlige trafikkulykker med unge». I rapporten har våre ulykkesanalytikere gjennomgått funn fra dødsulykker i perioden fra 2013 til 2023 og politirapporterte personskadeulykker så langt tilbake som fra 1983.

En dødelig miks

Et hovedfunn i rapporten er at unge bil- og MC-førere er spesielt overrepresentert i ulykker som skyldes høyrisikoatferd: De kjører for fort, ikke sjelden i ekstreme hastigheter, gjør farlige forbikjøringer og har kort avstand til bilen foran. At farten var godt over fartsgrensen var en medvirkende ulykkesårsak i 36 prosent av ulykkene med unge bilførere, fem ganger hyppigere enn i dødsulykkene med eldre førere. Hvis dette er kombinert med ruspåvirkning og manglende bruk av bilbelte, så blir det dessverre en dødelig miks.

I ulykkesanalysene finner vi eksempler på hastigheter på 140 km/t i en 80-sone og 112 km/t i en 50-sone. Samtidig har de unge lite kjøreerfaring, de kjører eldre biler, gjerne på kvelds- og nattestid, og de har ofte flere unge passasjerer i bilen. Og ikke minst: Nesten alle unge bil- og MC-førere som forårsaker dødsulykker i trafikken, er menn. Unge menn utløser dødsulykker 10 ganger oftere enn unge kvinner.

Svakere impulskontroll

Hvorfor spiller kjønn en så stor rolle i dette? Det vet vi en god del om. Gutter har senere utvikling av enkelte hjernefunksjoner og svakere impulskontroll og risikovurdering. De lar seg lettere påvirke av gruppepress, og er mer tilbøyelige til å ta ukloke valg. Tradisjonelle kjønnsroller kan også påvirke gutter til å ville vise styrke, fryktløshet og kontroll.

Dette må vi gjøre noe med. En 18 år gammel gutt vil alltid være en 18 år gammel gutt, og vi må hjelpe gutta til å bli bedre og mer trafikksikre sjåfører. Det gjelder oss i Statens vegvesen og andre instanser som arbeider med trafikksikkerhet. Det gjør vi blant annet gjennom den nye Tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, med forslag til 177 konkrete trafikksikkerhetstiltak, som er på høring frem til 31. desember. Planen inneholder en rekke tiltak rettet mot ungdom og unge førere. I det videre arbeidet håper vi særlig å få drahjelp fra skoleverket, både på ungdomstrinnet og i videregående skole.

Gutta må selv ta ansvar

Foreldre og foresatte har også en viktig rolle i opplæringen av nye bil- og MC-førere, både som oppdragere og som gode forbilder. De har også påvirkning på hva slags kjøretøy de unge kjører. La dem gjerne kjøre familiens nyeste og sikreste bil, særlig dersom den kan settes opp med egenskaper som redusert akselerasjon, fartssperre, etc.

Men først og fremst er det de unge gutta som selv har nøkkelen til å løse problemet. De må ta ansvar, roe seg ned, følge trafikkreglene og ta hensyn. De må forstå at de ikke har de beste evnene til å ta de tryggeste valgene, verken for seg selv eller andre i trafikken. Så enkelt og så vanskelig.

Ingen har rett til å ta risiko på andres vegne, og vi har ingen å miste.

Powered by Labrador CMS