Anne Godding.

Meninger:

Til Lillian Gran, «Løvemamma»!

Publisert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no

Dette er et veldig spesielt innlegg om en kjærlig og sterk kvinne og mamma. Gratulerer! Du har klart å komme deg løs fra overmakta! Overmakta, som på helt feil grunnlag, mener vi, og vi er mange, tvang deg først i fengsel i 5 måneder og så nesten 6 uker inne på lukket psykiatrisk avdeling ved St Olavs Hospital i Trondheim! Du er endelig fri! Fri til å reise hjem og leve ditt interessante liv videre, både med studier, engasjement, venner og familie.

Opp i dette har du sterke tanker omkring det som skjer med dine barn som nå er blitt ungdommer, og som jeg er helt sikker på, tenker på deg hele tiden og lengter etter å få moren sin tilbake.

For et system vi har nå i Norge, med en barneverntjeneste som til de grader, dessverre, gjør gale vurderinger for mange ganger. Og det skjer i hele Norge, fra Sør til Nord. Men du, Lillian, kommer til å vinne barna dine tilbake fordi du viser ekte kjærlighet til dem ved å stille opp for dem, som en ekte «Løvemamma». Slik var det da du kjørte og hentet dem fra et fosterhjem der de følte seg utrygge, og hadde ringt til deg! Du kjørte med en gang til et sted i Møre og Romsdal fylke der det tilfeldigvis var en politimester som ikke aksepterte det! Hun betegnet det, at du hentet barna dine fra et utrygt fosterhjem, for en kriminell handling! Og det førte deg i fengsel!

Som lege med mange års erfaring med barn, bl.a. i skolehelsetjenesten og på helsestasjon, har jeg aldri hørt noe så feil! Du gjorde nettop det som er rett at en mor skal gjøre, og derfor har du fått så mye støtte og er endelig fri!

Den 18.november 2024, møtte jeg deg for første gang . Jeg var kommet ned til Oslo helt fra Fauske for å treffe barn og barnebarn, og også for å treffe lege kollega Rodgeir Vinsrygg som jeg da møtte for første gang. Vi skulle snakke om en veldig viktig sak, Shada saken, men han hadde en annen veldig viktig sak, som han ville snakke med meg om! Og det var din sak, Lillian! Jeg opplevde at du tok fult grep over din egen sak! For deg selv og for dine barn!

Vi har hatt flere lange, alvorlige, men også hyggelige treff i Oslo de gangene jeg har vært der, Og jeg har forsøkt å komme med noen innspill sett fra mitt ståsted som lege, også fra psykiatrien. Er det noe jeg er faglig sett HELT overbevist om, så er det dette at du ikke hadde NOE på en lukket psykiatrisk avdeling å gjøre!! Gjennom det du er blitt utsatt for, har jeg måttet lære om paragrafer i straffeloven som faktisk inkluderer tvangsinnleggelse på psykiatrisk avdeling, noe jeg ikke hadde kjennskap til! Politiet fikk deg innlagt uten krav til samtale med lege!  

Du ble fengslet i desember 2025 .Først inne i fengslet 5 måneder og så innelåst på lukket psykiatrisk avdeling i 6 uker. Å være innelåst på psykiatrisk avdeling de ukene, har du fortalt, var verre en ukene i fengsel. Og det tror jeg deg på ut fra den kjennskapen jeg har som lege. Takk for at du har klart deg gjennom disse ukene og månedene, Du viser veg! Og du gir håp til de mange som dessverre opplever mye vondt fra offentlige etater. Etater som i utgangspunktet skal gi hjelp! Jeg vil her nevne» Shada saken» og «Nancy saken» som er blitt ganske kjente. Vi må reise oss og kjempe mot uretten som skjer for ofte i Norge! Jeg er kommunepolitiker for partiet Rødt og jeg har lovet meg selv at jeg vil fortsette å bidra med det jeg kan, både politisk og som engasjert lege!  Vi må få til en endring i disse systemene som dessverre ofte er med å bryte ned familier, foreldre, barn og besteforeldre, istedenfor å gi dem god hjelp i hjemmet. Fosterhjemsplassering blir alt for ofte brukt istedenfor god støtte og hjelp i hjemmet. Vi må også få bort muligheten til å sende inn anonyme bekymringsmeldinger! Er man bekymret som nabo, så må man kunne stå for det med navn! Ellers må man la være å si noe som helst!

Tusen takk til deg, Lillian, for den du er! Og takk for alt du har formidlet til oss, og lært oss gjennom din kamp. Vi er her og vi vil følge deg videre fram til du og dine oppnår full seier! Vi er mange som støtter deg!


Powered by Labrador CMS