Sven-Åke Hagen mener at Coop Nordland må gjøre endringer til beste for dem selv og kundene.

Meninger:

“Spinnville" Coop Nordland

- Det er på høy tid at ledelsen i Coop Nordland går i spissen for en snuoperasjon.

Publisert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til e-post redaksjonen@saltenposten.no

Coop har i mange år markedsført seg med slagord som “litt ditt” og “spinnvilt”. Men for kundene i Coop Nordland er det ofte lite som føles verken “litt” eller “ditt”. Tvert imot oppleves det hele som ganske spinnvilt - og ikke på den positive måten som reklamen forsøker å gi inntrykk av. For hva skal man egentlig tenke når kundene hos Coop Marked og Prix må betale 25-30 prosent mer for varene enn de som handler på Extra og Rema?

Når vi snakker om “litt ditt” avspises kundene i Coop Nordland med 1 prosent kjøpeutbytte mens man i Coop Midt Norge får 3 prosent? Hos Coop Nord, f.eks.  i Harstad, har kundene fått 3 prosent i flere år, og dette økes til 5 prosent etter nyttår.

Fra Tverlandet til Løpsmark er det i dag 35 kolonialforretninger hvorav 15 drives av Coop Nordland. 7 Extra, 3 Prix, 2 Mega og 1 Obs. Med Bodøs innbyggertall betyr det at hver butikk i snitt har rundt 1.200 potensielle kunder. Når fortjenesten i dagligvarebransjen er marginal, sier det seg selv at en slik overetablering skaper problemer. For oss som bor utenfor sentrum er det vanskelig å forstå hvorfor Coop Nordland prioriterer å ta markedsandeler i Bodø sentrum, mens distriktene taper på både pris, utbytte og manglende investering.

Ifølge en artikkel i AN tidligere i år har omsetningen sviktet hos alle Marked- og Prix-butikkene. Årsaken er enkel: De er betydelig dyrere enn Extra. Et naturlig spørsmål blir da: Hvorfor drives tre Prix-butikker i Bodø sentrum, med sju omkringliggende Extra-butikker? Det er åpenbart at kundene til disse tre Prix-butikker finner billigere alternativer.

Det samme skjer på andre Prix-butikker i distriktet. Kundene hos Prix Røkland er misfornøyde, det samme er tilfelle hos Prix Beiarn hvor det nå er underskriftskampanje for å få Coop Extra. De som har bil finner andre alternativ, en biltur på tre-fire mil kan ofte lønne seg om det er snakk om helgehandel, og er man misfornøyd med Coops prispolitikk er det ikke sikkert Extra blir førstevalget, da drar man heller til Rema. Er ledelsen i Coop Nordland komfortabel med en slik situasjon?

Det store spørsmålet er hvorfor Coop opererer med 6 forskjellige konsept, Mega, Obs, Extra, Prix, Marked og Matkroken, hvor man konkurrerer mot hverandre og prisene varierer sterkt? Fraktkostnader kan det ikke være siden det er samme transportør som kjører til alle butikkene. På direkte spørsmål til ledelsen i Coop Nordland får man til svar at dette er bestemt sentralt så det kan man ikke gjøre noe med? Men det fins jo både hovedstyre og regionstyrer i Nordland. Er det ikke nettopp deres jobb å fremme endringer til kundenes beste?

I Misvær har vi én butikk, Coop Marked. Lokalisert i et lokale som første gang ble tatt i bruk som butikk i 1938. Da denne butikken kom inn under Coop Nordlands administrasjon for vel 10 år siden, var avtalen at det snarest skulle bygges nytt. Siden har lite skjedd. De ansatte fortviler over arbeidsforhold og manglende informasjon. På tross av at det er brukt betydelige midler til utredninger, planforslag og konsulentbistand, er man nå kommet fram til at det neppe blir noen ny forretning med det første. Man finner at omsetningen er for liten til at investeringene kan forsvares. Ledelsens eneste svar er altså at kundene må handle mer om prosjektet skal kunne realiseres? Som om det er mulig å tvinge omsetningen opp ved å holde prisene høye og lokalene gamle.

Kanskje burde man ofre en Prix-butikk i et overetablert marked i sentrum, for å realisere et lenge forsømt prosjekt?

Vi har ingen forventning om at det skal komme vareutvalg som hos Coop Extras butikker, som erstatning for dagens Marked og Prix. Til det er kundegrunnlaget for smått. Men, hvorfor ikke beholde det vareutvalget som disse butikkene har og bare innfør samme lave priser som Extra.

En slik endring vil føre til at de lokale kundene igjen støtter opp om nærbutikken, det samme vil nok de som har fritidsboliger på bygda gjøre, disse utgjør en betydelig kundegruppe i et område der Coop er enerådende. Slik det nå er, kommer hyttefolket til bygda med bilene fulle av varer fra lavpriskjedene, mens lokalbutikken blir “de glemte varers butikk”.

Derfor er det på høy tid at ledelsen i Coop Nordland går i spissen for en snuoperasjon som er til beste for kundene, Coop selv, og ikke minst for sine gode og lojale ansatte som må forsvare konsernets urimelige prispolitikk.

Siden innlegget begynte med Coops slagord, må jeg avslutte med et som treffer godt, uansett hvilken butikk det gjelder: Husk, det er sluttsummen på kassalappen som teller. GOD JUL.

Powered by Labrador CMS