SKOLE. Illustrasjonsbilde

Meninger:

Pedagogisk integritet

Publisert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til e-post redaksjonen@saltenposten.no .

I dagens skole må lærerne bruke mye tid på å rydde opp i konflikter mellom elever. Det er laget gode rutiner for hvordan dette arbeidet skal gjennomføres. Som utgangspunkt for å bli enige om årsaken til konflikten, får den enkelte som er involvert anledning til å forklare seg. Videre er målet å oppnå enighet om at det ikke er bra verken for enkeltelever eler skolesamfunnet som helhet å fortsette med det som utløste konflikten. Kan en så enes om hva som skal til for å få slutt på den aktuelle konflikten og unngå lignende situasjoner senere, er det skapt et godt grunnlag for at de involverte i den aktuelle konflikten kan bidra til å skape trivligere skolehverdag.

Hva gjør så de samme lærerne som har engasjert seg som fredsmeglere i forhold til elever når de opptrer i voksenverdenen? Demonstrerer de vilje til å forstå årsaken til konflikter lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt? Står de fast på at diplomati er beste metoden for å oppnå en noenlunde felles forståelse for hva som er årsaken til en konflikt? Sier de nei til meningsløs opptrapping av utgifter til militære formål for å pøse på med flere soldater og mer våpen inn i pågående krigshandlinger?

Barn registrerer og forstår mye mer av det vi voksne sier og gjør enn det vi voksne tror at de gjør. Ønsker vi et solid tillitsforhold barn/voksen, er det fundamentalt at ungene er sikre på hva vi står for i ulike sammenhenger.

I troverdighetens navn, burde alle pedagoger stemme FOR ved høstens stortingsvalg.

Svein A. Edvardsen

medlem av FOR

Powered by Labrador CMS