LOKALE. Kenneth Svendsen fra Fauske og Jan Arild Ellingsen fra Saltdal er blant lokalpolitikerne som har sittet på Stortinget. Etter høstens valg kan en årrekke med lokale folk på tinget være en saga blott. Er det noe å bekymre seg over? Kanskje...

Synspunkt:

- Ingen til å tale vår sak?

Det er snart valg, og for Indre Salten sin del går det mot første Storting på lenge uten noen fra vårt område til å tale våre saker.

Siden Kristian Moldjord (på Stortinget 1945-49) har vi hatt flere tydelige og profilerte politikere på Stortinget i en eller flere perioder, men nå kan vi bli uten.

Moldjord var gruvearbeider, fagforeningsmann og NKP-politiker fra Sulitjelma, født i Beiarn, der faren var gårdbruker/forpakter og kirketjener. og begynte selv som fisker før han i 1903 kom til Sulis og begynte i gruvene.

Etter han kom Erling Engan, Jan Olav Ingvaldsen, Torny Pedersen, Kenneth Svendsen, Odd Henriksen, Jan Arild Ellingsen og Siv Mossleth.

Hvis vi strekker oss kan vi ta med Åsunn Lyngedal i perioden 2017-2021 i og med at hun bodde på Fauske som ung, men som politiker i den perioden tilhørte hun Narvik. 

Linda Helén Haukland er førstekandidat for Nordland KrF i år, er også opprinnelig fra Fauske. Hun representerer Bodø KrF, så hun faller heller ikke inn under det jeg prøver å få fram her. 

Så, uten noen herfra på "tinget", hvem skal nå ta til orde for at 280 milliarder kroner for Nord-Norgebanen er penger som bør brukes?

Det er sju-åtte ganger mer enn Follobanen endte på, etter at de estimerte 18 milliardene endte opp med en kostnad på over det dobbelte. Men den er 22 kilometer lang (20,8 i tunnel) og brukerne kan spare 11 minutter til Oslo. Fauske - Tromsø vil bli 375 kilometer...

Den vil kunne få gods bort fra både Hurtigruta, og ikke minst veier som mange steder er av dårlig standard, og gi et alternativ til persontransport. Jeg tror ikke den kommer, og ser man på partiene så er noen for, noen mot og noen "uavklarte i sine syn". Det lover mildt sagt ikke godt.

Veiene er nevnt og de er i sørgelig forfatning her i nord - til og med hovedferdselsåren E6.

I periode etter periode har samferdselsministre vært her og sett på forholdene, blitt skremt og lovet gull, svart nylagt asfalt og bedre tunneler. Nå er spaden satt i jorda på én del av strekningen, men du verden det tok sin tid. 

Hvem skal nå pushe resten av strekningen inn i statsbudsjettet?

Jeg hørte en radioreklame om at det er mangel på fengselsbetjenter og at man nå kan studere og jobbe ved "ditt lokale fengsel".

Hvem skal stå opp for Bodø fengsel avdeling Fauske, som justisministeren nå vil se i sammenheng med nytt fengsel i Mosjøen?

Hvem skal sørge for at arbeidsplassene på Fauske består? Det virker usikkert å skulle søke den utdanningen og regne med at Fauske er stedet for det.

Det er mulig jeg svartmaler for mye, men jeg tror ikke vi kommer spesielt godt ut av en periode uten representasjon. Til det er vi nok for få folk og har for mange og lange veistrekninger.

Nærheten til Bodø hjelper nok noe, men Indre Salten går nok ikke fire prioriterte år i møte - en skjebne vi deler med mange andre regioner uten store byer eller markante, profilerte og flinke stortingspolitikere.

Men valget handler om et helt land, ikke om Indre Salten.

Så jeg får skru ned håpet lokalt og finne noen jeg er enig med, noen jeg har tro på til å få gjennom det jeg mener er riktig på de ulike områdene i samfunnet.

I de ulike valgomatene jeg har tatt har jeg hittil ikke oppnådd over 75 prosent enighet med noe parti.

Nå skal jeg først sortere bort valgflesket, som det ikke mangler på i år heller, og deretter finne rett stemmeseddel. Å ikke stemme er for meg ikke et alternativ.

Godt valg...

Powered by Labrador CMS